Kerajaan negeri bantu institusi pendidikan agama

- Advertisement -

ALOR SETAR: Kerajaan Negeri memperuntukkan sebanyak RM955,000 bagi membantu operasi 191 institusi pendidikan agama Islam yang mendaftar di bawah Jabatan Hal Ehwal Agama Islam Negeri Kedah (JHEAIK).

- Advertisement -

Menurut Exco Agama, Pendidikan dan Sumber Manusia, Dato’ Najmi Ahmad bantuan itu untuk membantu meringankan bebanan institusi terlibat ketika berhadapan dengan pandemik Covid-19.

Katanya setiap sekolah akan menerima sebanyak RM5,000.

“Jadi gunalah untuk membantu pentadbiran atau lain-lain atas kepentingan sekolah,” katanya pada majlis Penyerahan Bantuan Operasi Sekolah Agama dan Majlis Berbuka Puasa di Dewan Seri Mentaloon Anak Bukit kelmarin.

Institusi pendidikan agama Islam yang mendaftar di bawah JHEAIK terdiri daripada Sekolah Menengah Agama Rakyat sebanyak 37, Sekolah Rendah Islam (35), mahaad tahfiz (91) dan pondok (28).

Manakala jumlah pelajar Sekolah Menengah Agama Rakyat seramai 9,962 orang, Sekolah Rendah Islam (11,428 orang), mahaad tahfiz (5,441) dan 4,023 (pondok).

Manakala tenaga pendidik berkhidmat di sekolah menengah 899 orang, sekolah rendah (1,808), mahaad tahfiz (729) dan intitusi pondok (329).

Najmi juga berkata, semua institusi pendidikan agama hendaklah bergerak selari dengan dasar yang diperkenalkan kerajaan.

Menurutnya juga JHEAIK dalam usaha memperkenalkan Program Kemahiran Pengurusan Masjid (TVET) kepada pelajar tahafiz sebagai persediaan meningkatkan pengurusan masjid.

“Apabila ia dilaksanakan nanti diharap dapat dimanfaatkan semua mahaad tahfiz yang terlibat,” ujar beliau. – HARAKAHDAILY 23/4/2021

- Advertisement -