Bersahur secara bijak

- Advertisement -

SEGALA puji bagi Allah yang merahmati kita dengan bulan Ramadan yang mulia. Bulan yang digandakan ganjaran bagi setiap amalan baik dan ibadah yang ikhlas. Dalam kita bersungguh-sungguh menjaga ibadah shiam dan qiam, usah diabaikan bekerkatan amalan bersahur. Pesan junjungan mulia Rasulullah S.A.W; 

- Advertisement -

تَسَحَّرُوا فَإِنَّ فِي السُّحُورِ بَرَكَةً

“Bersahurlah kamu semua, sesungguhnya pada sahur itu terdapat keberkatan.”


(Riwayat al-Bukhari (1923), dan Muslim (1095))

Makanan yang mengandungi glycemic index (GI) yang rendah (0-55) atau pertengahan (56-69), sangat sesuai dijadikan hidangan sahur berbanding makanan yang mempunyai index GI yang tinggi (70-100). Makanan rendah index GI membekalkan tenaga secara berperingkat atau dalam erti kata lain meningkatkan kadar glukos di dalam darah secara perlahan-lahan. Kerana itu, ia memberikan rasa kenyang yang lebih lama selain membantu menurunkan berat badan dan mengawal kadar gula dalam darah, terutamanya bagi pesakit kencing manis. 

Sebagai contoh, hidangan oat (yang tidak diproses secara berlebihan atau mengandungi perisa tambahan) mempunyai index GI 55, lebih rendah berbanding hidangan nasi yang mempunyai index GI 73. Namun ia tidak dapat menandingi hidangan spageti berserat tinggi (wholemeal) yang mempunyai index GI 48. Lebih menarik, hidangan berasaskan kekacang (legume) termasuk kacang kuda, kacang ginjal (kidney beans) dan kacang dhal sangat sesuai dijadikan pilihan utama makanan sahur kerana ia mengandungi index GI kurang dari 30. 

Bagi penggemar nasi, menikmati hidangan tersebut bersama-sama hidangan berasaskan kekacang dapat memberikan rasa kenyang yang lebih lama. Namun begitu, elakkan mengambil hidangan yang dimasak secara berempah, bergoreng atau bergaram yang berlebihan pada waktu sahur bagi mengelakkan rasa dahaga melampau atau masalah kembung perut sewaktu tempoh berpuasa. 

Pengambilan sayuran dan buah-buahan sangat penting di bulan Ramadan bagi memastikan badan mendapat serat yang cukup. Badan kita memerlukan antara 25 – 30 gram serat setiap hari. Sebagai contoh, sebiji pisang atau apel (beserta kulit) bersaiz sederhana memberikan antara 3 – 4.5 gram serat dan 100 gram kurma memberikan 7 gram serat. Pelbagaikan pengambilan jenis buah-buahan dan sayuran berlainan warna bagi memastikan kita mendapat serat, vitamin, anti-oxidan dan mineral yang secukupnya. 

Minum sekurang-kurangnya satu liter air (tanpa gula dan perisa tambahan) bagi mengekalkan fungsi optimum badan. Pengambilan buah-buahan yang mengandungi kandungan air yang tinggi seperti tembikai, oren dan nenas juga turut membantu. Sel, organ dan tisu badan kita memerlukan air yang cukup untuk bekerja bagi memastikan nutrien dan oksigen dapat dibekalkan kepada sistem tubuh dengan sempurna. 

Semoga kesungguhan kita melaksanakan ibadah puasa di bulan Ramadan, memberi peluang kepada sistem tubuh membaiki sel-sel badan, meningkatkan kecekapan sistem ketahanan (immune system) dan membersihkan sistem tubuh dari racun (toxic) yang terkumpul. 

Firman Allah S.W.T bermaksud:

”… Allah menghendaki kemudahan bagimu, dan tidak menghendaki kesukaran bagimu. Dan hendaklah kamu mencukupkan bilangannya (puasa di bulan Ramadan) dan hendaklah kamu mengagungkan Allah atas petunjuk-Nya yang diberikan kepadamu, supaya kamu bersyukur.”

(al-Baqarah: 185). 

Selamat menikmati keberkatan Ramadan. 

DR. HANI’AH ABDULLAH
Anti-infective virologist
Alderley Park. 

Rujukan utama;
[1] https://www.muftiwp.gov.my/artikel/irsyad-fatwa/edisi-ramadhan/
[2] Glycemic index for 60+ foods – Harvard Health Publishing
[3] Radulian G. et al., (2009). Nutrition Journal 8 (article 5). – HARAKAHDAILY 15/4/2021 

PENAFIAN:
HarakahDaily tidak bertanggungjawab terhadap pandangan yang dikemukakan daripada artikel ini. Ia pandangan peribadi penulis dan tidak semestinya menggambarkan pendirian HarakahDaily mahupun pendirian rasmi PAS. Segala risiko akibat penyiaran ini menjadi tanggungjawab penulis sendiri.

- Advertisement -