585 bebuli vaksin Covid-19 dipulang ke syarikat Pfizer

Foto hiasan.
- Advertisement -

REMBAU: Sebanyak 585 bebuli vaksin daripada lebih 500,000 dos vaksin Covid-19 jenis Pfizer-BioNTech yang diterima Malaysia mengalami kerosakan dan dihantar pulang kepada syarikat pengeluar vaksin itu.

Menteri Penyelaras Program Imunisasi Covid-19 Kebangsaan, Khairy Jamaluddin berkata, ia susulan vaksin berkenaan tidak berada dalam suhu yang sepatutnya, ketika dalam proses penghantaran dari kilang di Belgium ke Malaysia.

“Kita dapati ketika dalam perjalanan dari Belgium ke Malaysia, suhu penyimpanan itu meningkat daripada -70 darjah celcius kepada suhu yang tidak diterima oleh pihak Kementerian Kesihatan (KKM).

- Advertisement -

“Bagaimanapun, kerosakan bebuli itu adalah dalam kuantiti kecil dan pihak Pfizer akan mengganti semula bilangan dos yang telah dihantar pulang itu,” katanya kepada pemberita selepas lawatan ke Pusat Pemberian Vaksin, Klinik Kesihatan Rembau di sini hari ini.

Sementara itu, Khairy yang juga Menteri Sains, Teknologi dan Inovasi berkata, individu yang berumur 17 tahun pada tahun ini sudah boleh mendaftar untuk pengambilan vaksin Covid-19 melalui MySejahtera untuk menerima suntikan vaksin berkenaan pada tahun hadapan.

“Kalau mereka berumur 17 tahun sekarang, mereka boleh daftar tahun ini dan sistem akan kesan bila dah sampai tarikh lahir mereka,” katanya.

Ditanya sama ada jadual bagi 500,000 barisan hadapan yang akan menerima vaksin pada fasa pertama sehingga bulan ini mampu dicapai, Khairy berkata sekiranya kesemua vaksin jenis Pfizer BioNTech diperoleh mengikut jadual asal, sekurang-kurangnya setiap orang akan mendapat satu dos dalam fasa pertama.

Bagaimanapun, beliau berkata sekiranya berlaku sedikit kelewatan penghantaran daripada syarikat Pfizer, kemungkinan ada dalam kalangan penerima yang sepatutnya mendapat vaksin berkenaan pada fasa pertama akan menerimanya pada April.

Mengulas mengenai kenyataan pihak yang berpendapat kerajaan akan menghadapi cabaran untuk memenuhi jadual vaksinasi sebanyak 150,000 penerima sehari, beliau berkata jumlah itu adalah bagi fasa ketiga apabila pusat imunisasi mega ditubuhkan.

“Pada masa ini kita tak perlu ada kadar pemberian suntikan yang terlalu tinggi, kita nak selesaikan barisan hadapan dahulu, fasa ketiga insya-Allah kita akan sampai kadar suntikan 150,000 (sehari),” katanya.

Sementara itu, Khairy yang juga Ahli Parlimen Rembau berkata, kementerian akan bekerjasama dengan badan bukan kerajaan dan pihak berkuasa tempatan untuk mengenal pasti kaedah terbaik pemberian vaksin kepada golongan gelandangan, memandangkan mereka juga tergolong dalam 80 peratus penerima dalam kalangan orang awam. – BERNAMA

- Advertisement -