Tengok beruang yang kena tangkap

- Advertisement -

BERUANG Madu (Ursus Malayanus), juga dikenali sebagai beruang matahari merupakan beruang yang kebanyakannya terdapat di Hutan Hujan Tropika Asia Tenggara, Bangladesh, Myanmar, Thailand, Laos, Kemboja, Vietnam, Selatan China, Semenanjung Malaysia, dan Pulau Sumatra dan Borneo. Nama saintifiknya adalah Ursus(sebelum ini Helarctos) Malayanus.

Beruang matahari tidak melakukan hibernasi dan oleh itu, dapat membiak sepanjang tahun. Anak beruang boleh mencapai kematangan seksual selepas 3-4 tahun dan boleh hidup hingga 30 tahun dalam kurungan.

- Advertisement -

Beruang Madu betina boleh melahirkan satu atau dua ekor anak beruang setahun. Beruang matahari mengandung selama kira-kira 96 hari lalu melahirkan anak beruang yang buta dan tidak berbulu dengan jisim kira-kira 300 ke 400 gram. Anak beruang pada awalnya bergantung sepenuhnya terhadap ibunya dan penyusuan boleh berlanjutan hingga 18 bulan.

Selepas satu hingga tiga bulan, anak beruang boleh berlari, bermain dan berburu di samping ibunya. Beruang matahari jantan lebih banyak membesar berbanding betina. Beruang betina mula mengawan pada tiga tahun. Ketika mengawan, beruang matahari akan melakukan tindakan seperti memeluk, pergaduhan olok-olok dan berlanggar muka bersama pasangannya.

Sebagai makhluk yang umumnya nokturnal, Beruang Madu cenderung untuk berehat pada waktu siang pada anggota bawah di kawasan sedikit di atas tanah.

Oleh kerana Beruang Madu meluangkan masa yang lama di atas pokok, beruang ini boleh mengakibatkan kerosakan pada harta persendirian, di mana Beruang Madu diketahui pernah merosakkan pokok kelapa dan koko di kawasan pertanian.

USTAZ SULAIMAN SULONG 
Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Pengkalan Berangan – HARAKAHDAILY 2/2/2021

- Advertisement -