Cakna Suri: Kelantan belanja RM670,000

- Advertisement -

KOTA BHARU: Kerajaan negeri membelanjakan RM670,000 sebagai bayaran ‘one off’ kepada 6,750 peserta bagi siri pertama di bawah Skim Cakna Suri yang bermula hari ini.

Pengerusi Jawatankuasa Kebajikan, Pembangunan Wanita dan keluarga, Dato’ Mumtaz Mad Nawi berkata, sumbangan itu bagi menghargai jasa dan pengorbanan surirumah dari kategori B40.

Jelas beliau, sebanyak RM100 akan disalurkan kepada setiap 150 akaun penerima di setiap kawasan Dewan Undangan Negeri (Dun) secara berperingkat-peringkat mengikut jajahan.

- Advertisement -

“Kita sedar surirumah juga merupakan golongan profesion yang sangat penting dan perlu dihormati dalam membentuk keluarga yang harmoni selari dengan Dasar Keluarga Mawaddah Kelantan.

“Antara perkara yang paling besar Kelantan menyumbang kepada masyarakat ialah sumber manusia yang mampu memberi manfaat,” katanya pada rancangan JIMI MC XTRA yang disiarkan secara langsung di Studio Urusetia Penerangan Kerajaan Negeri (UPKN) di sini, petang semalam.

Mumtaz yang juga Adun Demit berkata, sambutan terhadap program tersebut sangat memberangsangkan apabila menerima permohonan 9,660 penyertaan. – HARAKAHDAILY 19/1/2021

- Advertisement -