Abad ke-21 akan jadi ‘abad Asia’

Mevlut Cavusoglu
- Advertisement -

KUALA LUMPUR: Menteri Luar Negeri Turki, Mevlut Cavusoglu berkata, abad ke-21 akan menjadi ‘abad bagi Asia’ dengan menekankan kepentingan dan potensi strategik benua itu.

- Advertisement -

“Abad ke-19 dan ke-20 adalah abad bagi Eropah dan Amerika. Pada masa ini, semua data menunjukkan bahawa abad ke-21 akan menjadi abad bagi [benua] Asia,” katanya pada bengkel maya yang dianjurkan oleh Majlis Hubungan Ekonomi Luar Negeri Turki (DEIK), semalam mengenai perspektif baru untuk meningkatkan jumlah perdagangan antara Turki dan negara-negara Asia.

Memetik laporan Anadolu Agency, beliau berkata banyak negara bertindak dengan kesedaran dengan fakta itu, merujuk kepada pelbagai perjanjian yang ditandatangani baru-baru ini antara negara-negara Eropah seperti Britain, dan rakan-rakan mereka di Asia.

Berdasarkan bahawa Turki melancarkan inisiatif Asia Anew pada tahun 2019 untuk memperbaiki hubungan dengan negara-negara Asia, dbeliau menekankan bahawa inisiatif itu sangat penting dalam meningkatkan hubungan ekonomi.

“Kami menyokong 33 negara Asia selama masa pandemik dan kami membawa bekalan perubatan untuk vaksinasi dari negara-negara seperti China dan Jepun,” katanya, merujuk pada hubungan yang sedang berlangsung antara Turki dan Asia semasa pandemik Covid-19.

Hubungan Turki dan Asia

Memerhatikan bahawa Turki mempunyai utusan dalam 11 anggota Persatuan Negara-negara Asia Tenggara (ASEAN), Menteri Luar Turki itu mendesak Laos dan Myanmar untuk membuka kedutaan di ibu kota Ankara kerana mereka tidak membuka kedutaan di Turki.

Menyentuh potensi negara-negara ASEAN untuk Turki, Cavusoglu berkata ada peluang, terutama dalam industri pertahanan dan juga sektor pembinaan dan kesihatan di Indonesia.

Cavusoglu juga memperhatikan potensi India, negara terpadat kedua di dunia, dan mengatakan negara itu ‘telah menjadi pusat pengeluaran di Asia Selatan dengan ekonomi yang berkembang pesat dan jumlah penduduk yang padat’.

“India, salah satu ekonomi terbesar di dunia, mempunyai potensi besar dalam industri pertahanan dan tenaga boleh diperbaharui. Masih ada projek penting yang dijalankan oleh syarikat Turki, seperti kereta bawah tanah, terowong dan empangan,” tambahnya.

Mengenai Pakistan, negara lain di rantau ini yang menurutnya menawarkan peluang penting, Cavusoglu menggariskan hubungan politik Turki yang erat dengan negara itu, terutama dalam industri pertahanan dengan lebih daripada 100 syarikat besar Turki beroperasi di negara itu. – HARAKAHDAILY 19/1/2021

- Advertisement -