Ekonomi M’sia miliki daya tahan untuk bangkit kukuh

- Advertisement -

KUALA LUMPUR: Ekonomi Malaysia dijangka kekal berdaya tahan meskipun pelaksanaan semula Perintah Kawalan Pergerakan (PKP 2.0) di enam negeri dan pengisytiharan darurat di seluruh negara, hasil sumbangan produktiviti buruh yang memacu pertumbuhan ekonomi. 

Ketua Ahli Ekonomi Juwai IQI Global Shan Saeed berkata negara mampu bertahan meskipun keadaan ekonomi dunia yang bergelora berikutan sokongan daripada dasar fiskal dan monetari berterusan kerajaan untuk menyokong laluan pertumbuhan ekonomi.

“Bagaimanapun, pada pandangan saya, kerajaan harus menilai kemajuan perniagaan dan pasaran untuk mengukur momentum sebelum mengumumkan sebarang rangsangan fiskal bagi ekonomi.

- Advertisement -

“Perusahaan kecil dan sederhana memerlukan banyak sokongan daripada kerajaan memandangkan syarikat kecil mendapati sukar untuk menguruskan aliran tunai mereka,” katanya kepada Bernama.

Shan berkata pasaran ketika ini berada di tengah-tengah keadaan saling mempengaruhi antara epidemiologi dan ekonomi. 

“Ia suatu pertimbangan yang sangat berhati-hati antara penjagaan kesihatan dan perniagaan. Kerajaan berusaha sebaik mungkin untuk mengekalkan momentum bagi ekonomi pada tahap makro,” katanya.

Sementara itu, beliau berkata, Juwai IQI mengunjurkan pertumbuhan keluaran dalam negara kasar Malaysia kekal sama, pada tiga hingga empat peratus tahun ini, dengan Ringgit diniagakan antara paras RM3.67 dan RM4.10 berbanding dolar AS.

“Ringgit akan terus mencatatkan kestabilan struktur pada 2021 dan akan didagangkan antara paras 3.67 dan 4.10 berbanding dolar AS. Andaian utama bagi kekuatan Ringgit pada 2021 adalah kelemahan dolar AS, harga minyak tinggi, Ringgit mengekori pergerakan Yuan dan kestabilan makroekonomi tempatan,” kata Shan.

Beliau juga berkata Bank Negara Malaysia (BNM) memiliki banyak ruang untuk berbuat sesuatu dari segi dasar monetari pada 2021, sambil menambah bank pusat akan terus melaksanakan dasar monetari berhemat untuk memastikan pertumbuhan ekonomi, kestabilan harga pada peringkat makro dan kestabilan kewangan dalam sistem. 

“BNM akan menggunakan pendekatan taktikal dan strategik mengikut keadaan pasaran atau apabila diperlukan. Kami di Juwai IQI, akan terus optimis terhadap tinjauan pertumbuhan berikutan respons dasar yang padu daripada kerajaan,” katanya. 

Beliau menjangkakan lima sektor iaitu minyak dan gas, semikonduktor, pembuatan, penjagaan kesihatan dan perladangan (minyak sawit) akan mendapat manfaat tahun ini. – BERNAMA

- Advertisement -