RCV Type-X bakal dilancarkan Milrem Robotic

- Advertisement -

TALLINN, Estonia: Kenderaan Tempur Robotik Type-X kelas sederhana oleh pembangun sistem robotik dan berautonomi terkemuka di Eropah Milrem Robotics telah lulus ujian mobiliti awal mereka.

Type-X itu akan menjadi sebuah kenderaan sokongan pintar kepada kereta kebal tempur utama dan kenderaan tempur infantri dan akan berupaya untuk memikul tugas dan kedudukan yang paling berbahaya, mengakibatkan di dalam pengurangan risiko kematian.

“Type-X itu akan menyediakan kuasa tembak yang sama atau berlebihan dan penggunaan taktikal kepada sebuah unit yang dilengkapi dengan kenderaan Tempur Infantri.

- Advertisement -

“Ia menyediakan cara untuk memecahkan kedudukan pertahanan musuh dengan risiko yang minimum untuk askar penggempur sendiri dan menggantikan sebuah RCV yang hilang adalah semata-mata sebuah nuansa logistik,” kata Kuldar Väärsi, Ketua Pegawai Eksekutif bagi Milrem Robotics.

Type-X itu boleh dilengkapi sebuah meriam sehingga 50 mm dan dengan meriam 30 mm RCV itu boleh diturunkan melalui udara – C-130J dan KC-390 boleh membawa sebuah, sebuah A400M dengan dua buah dan sebuah C-17 dengan lima buah.

“Kenderaan itu akan dilengkapi dengan fungsi pintar seperti ikut saya, pengemudian titik arah dan pengesanan halangan dengan Kecerdasan Buatan menjadi sebahagian daripada algoritma itu,” kata Väärsi.

Di samping itu, pembangun perisian kami telah mengambil satu pendekatan yang sama sekali baharu dan berinovatif untuk membolehkan operasi kawalan jauh pada kelajuan yang lebih tinggi.

Dengan berat sebanyak 12 tan dan pengurusan kuasa yang cekap kenderaan itu mempunyai kemampuan rupa bumi yang unggul dan ketinggiannya sebanyak 2.2 m serta sebuah enjin di bahagian belakang menyediakan tanda visual dan haba yang rendah.

Type-X itu adalah tiga hingga empat kali lebih ringan dan harganya jauh lebih rendah berbanding dengan sebuah IFV konvensional.

Ia telah direka dengan penyelenggaraan ramalan pintar yang digabungkan dengan sebuah Sistem Pemantauan Kesihatan dan Penggunaan dan asas Unit Penggantian Talian untuk memastikan Kos Kitaran Hidup Terus dan jejak logistik yang rendah.

Rangkaian kuasa hibrid dan trek getah mereka mengurangkan kos kitaran hidup dengan ketara.

Untuk mencipta Type-X itu Robotik Milrem menggunakan pengetahuan mereka yang diperolehi daripada membangunkan Kenderaan Bumi Tanpa Pemandu THeMIS mereka.

Ia bertujuan untuk menyokong pasukan tentera darat, yang telah diperolehi oleh 10 buah negara, termasuk tujuh anggota NATO: Perancis, Norway, United Kingdom, Amerika Syarikat, Jerman, Belanda dan Estonia.

Milrem Robotics adalah pembangun sistem robotik dan berautonomi terkemuka di Eropah dengan mempunyai dua buah pejabat di Estonia, satu di Sweden dan Finland dan tidak lama lagi di Belanda.

Syarikat itu mengetuai sebuah konsortium yang telah dianugerahkan 30,6 MEUR daripada Program Pembangunan Industri Pertahanan Eropah (EDIDP) Suruhanjaya Eropah bagi membangunkan sebuah sistem bumi tanpa manusia terpiawai Eropah.

Saksikan video Type-X itu: https://youtu.be/34-NWYQ0L0cBERNAMA

- Advertisement -