Penyatuan Melayu perlu berpaksi teras agama

- Advertisement -

ALOR SETAR: Penerapan nilai-nilai Islam dalam pentadbiran kerajaan Perikatan Nasional (PN) sebenarnya sudah berlaku tanpa disedari orang ramai.

Antaranya cadangan Wakaf Air yang diketengahkan Menteri Alam Sekitar dan Air (KASA), Dato’ Seri Tuan Ibrahim Tuan Man.

- Advertisement -

Selain itu, langkah serupa dilakukan  Kementerian Perusahaan Perladangan dan Komoditi (KPPK) yang memperkenalkan konsep rezeki dan tawakal kepada pengusaha industri sawit.

Timbalan Pesuruhjaya PAS Kedah, Dr Ahmad Fakhruddin Fakhrurazi berkata, penerapan nilai Islam tidak hanya dalam pentadbiran kerajaan semata-mata, sebaliknya wajar dipraktik dalam setiap parti politik.

Katanya, tindakan menyatupadukan umat Islam dan Melayu dalam Muafakat Nasional (MN) dan Perikatan Nasional (PN) dituntut oleh agama.

“Islam perlu bersatu dan kitalah pemainnya untuk menyatupadukan umat Islam. Tanpa penyatuan umat Islam akan berpecah dan lemah.

“Akhirnya ia memberi peluang kepada musuh untuk menghancurkan Islam dan orang Melayu di negara ini,” katanya di sini semalam.

Beliau berkata demikian sebagai menyokong kenyataan Mursyidul Am PAS Dato’ Tuan Guru Hashim Jasin yang menggambarkan Majlis Syura Ulama sedia membantu kerajaan menerapkan nilai-nilai Islam.

Dr Ahmad Fakhruddin juga berkata, teras agama perlu menjadi elemen utama bagi menyatukan orang Melayu dan Islam di negara ini.

“Saya berharap Umno dapat kembali kepada asas penubuhan Muafakat Nasional (MN) di mana antara objektifnya untuk memperkasakan politik orang Islam serta Melayu.

“MN adalah wadah penyatuan ummah di Malaysia, kena pegang teguh. Kalau tidak bersatu hati dan mempertahankan wadah PN yang didukungi PAS, Umno dan Bersatu seakan memberi peluang musuh politik bangkit semula,” katanya.

Malah Piagam Muafakat Nasional yang dirangka pada 14 September 2019 menegaskan Umno dan PAS memperkasakan agenda Islam, Melayu dan Bumiputera secara tuntas dalam kerangka perlembagaan Malaysia.- HARAKAHDAILY 6/1/2021

- Advertisement -