KeTSA lulus RM1 juta untuk Geopark, Muzium Perhutanan

- Advertisement -

JERAI: Menteri Tenaga dan Sumber Asli (KeTSA), Dato’ Dr Shamsul Anuar Nasarah telah mengadakan lawatan dan tinjauan ke beberapa lokasi dalam Parlimen ini, di sini kelmarin.

Antara dilawati beliau adalah Muzium Terusan Wan Mat Saman dan Muzium Perhutanan Negeri Kedah serta Resort Gunung Jerai dan Galeri Puncak Permata Rezeki, Gurun.

Tujuan utama lawatan ini adalah untuk meninjau keperluan dan penambahbaikan infrastruktur di Jerai Geopark agar dapat menambah bilangan pengunjung ke sini.

- Advertisement -

Ahli Parlimen Jerai, Ustaz Sabri Azit dalam ucapannya memberitahu, usaha naik taraf tersebut perlu dilakukan di mana menjadi sebahagian usaha dalam segmen geopelancongan ke negeri ini.

Sehubungan itu katanya, peruntukan daripada KeTSA amat diharapkan supaya infrastruktur ikonik seperti Galeri Geopark Jerai dan Muzium Perhutanan dapat menampung kunjungan pelawat.

Dr Shamsul dalam pada itu mengumumkan peruntukan berjumlah RM1 juta masing-masing RM500,000 kepada Galeri Jerai Geopark dan RM500,000 untuk Muzium Perhutanan bagi dinaiktarafkan.

Turut serta pada lawatan ini adalah Exco Kerajaan Negeri, Dato’ Suraya Yaacob dan Ketua Pengarah Jabatan Mineral dan Geosains (JMG) Malaysia, Dato’ Shahar Affendi Abdullah Azizi.

Juga Pengarah JMG Kedah, Perlis, Pulau Pinang, Abdullah Sulaiman dan Pengarah Perhutanan Kedah, Roslan Rani serta Pegawai Daerah Kuala Muda, Abdullah Hashim dan Setiausaha Majlis Daerah Yan, Mohd Akmal Azimi. – HARAKAHDAILY 29/12/2020

- Advertisement -