Pengarah ‘Mael Totey The Movie’ ikon pengarah muda

- Advertisement -

KOTA BHARU: Kejayaan filem ‘Mael Totey The Movie’ arahan pertama Muhammad Syahmi mengutip lebih RM7 juta, bakal mengangkat nama pengarah muda itu sebagai Ikon Pengarah Muda.

Pengerusi Perbadanan Kemajuan Filem Nasional Malaysia (FINAS) Zakaria Abdul Hamid berkata pengumuman secara rasmi akan dibuat pada satu majlis apresiasi bagi menghargai mereka yang berjaya dalam bidang perfileman negara awal tahun depan.

- Advertisement -

“Pengarah muda ini akan diangkat namanya sebagai ikon selepas berjaya menghasilkan filem dengan kutipan yang tinggi dan ini satu pengiktirafan kepada anak-anak muda.

“Dia (Muhammmad Syahmi) bukan sahaja berjaya dalam usahanya tetapi juga telah mengangkat golongan Orang Kurang Upaya (OKU) dalam filemnya,” katanya ketika melawat pejabat produksi pengarah itu di sini hari ini.

Beliau berkata pengarah muda itu telah membuktikan kejayaannya tanpa meminta bantuan pihak lain termasuk FINAS.

Zakaria berkata pengarah muda yang lain perlu menghasilkan karya yang dikehendaki golongan muda yang tidak lagi tertumpu kepada kisah yang stereotaip sebaliknya bagaimana dapat membina bangsa dan negara melalui filem.

“Kita tidak mahu berterusan kisah cinta seperti orang kaya berkahwin dengan orang miskin tetapi mesti mempunyai idea bagaimana dapat memberi semangat kepada golongan muda dalam membina negara,” katanya.

Sementara itu Muhammad Syahmi, 25, berkata beliau merancang untuk menghasilkan satu filem baharu hujung tahun hadapan, dengan penggambaran dijangka bermula pada bulan Mac.

“Kejayaan Mael Totey akan menjadi perangsang kepada saya untuk menghasilkan karya yang lebih baik dan akan menggunakan pelakon yang sama untuk filem berlatarbelakangkan kehidupan rakyat Kelantan,” katanya.

Beliau seterusnya menafikan dakwaan sesetengah pihak bahawa beliau mengeksploitasi golongan OKU, sebaliknya beliau berkata apa yang dilakukannya adalah untuk mengangkat kebolehan golongan itu.

“Kalau saya menggunakan mereka (eksploitasi), sudah lama mereka tidak bersama saya,” katanya, yang juga seorang Youtuber. – BERNAMA

- Advertisement -