Ke mana biduk itu?

- Advertisement -

KEMELUT Perak sudah selesai. Hari ini Menteri Besar (MB) angkat sumpah. Biduk berlalu kiambang bertaut. Air yang berkocak kembali tenang. Ada yang tersenyum. Senyum yang puas. Ada juga senyum sumbing. Tak kurang juga senyum kambing. Istana telah beri panduan. Rakyat lega dengan keputusan. 

Krisis politik di Perak akan jadi sejarah yang dikenang. Ia menjadi pengajaran betapa bernilai sebuah penyatuan. Ia iktibar berpanjangan agar kepimpinan yang menjadi ayah jangan sesekali minyak disimbah. Jadilah watak pendamai bukan menambah perisa yang meroboh ukhuwah. 

- Advertisement -

Tahniah kepimpinan PAS yang sentiasa menasihat ahli bertenang biarpun resahnya ahli tidak kepalang. Tahniah jua buat Presiden BERSATU yang mampu meredakan kecewa timbalannya akibat dimalukan rakan. Tahniah juga buat Presiden Umno yang memikul beban merendahkan ego memohon kemaafan. 

Demikianlah resipi penyatuan, pengorbanan dan keikhlasan. Kalau disorot krisis ini dari awal, kita akan nampak watak luar dari dalam yang menjadi sumbu menyalakan perbalahan. Walaupun tersembunyi tetapi akhirnya muncul juga. 

Pengajaran besar, serahkan urusan kepimpinan mengurus kekalutan kepada yang memimpin. Jangan ada pencatur luar yang mengarah Sinetron. Ternyata, apabila tiga pemimpin utama bertemu, terhurai masalah yang membelenggu.

Biarpun pertelingkahan telah selesai, namun banyak perabut yang berserakan perlu disusun semula. Ini kerja rakan kongsi yang menyewa rumah bersama. Ketiga-tiga pimpinan utama di Perak pula berperanan mengatur letak hias rumah tangga. 

Umno telah dapat apa yang diingin, Jawatan MB. BERSATU yang hilang jawatan itu tentu mahukan sesuatu sebagai ganti. PAS juga yang menjadi perhatian utama sepanjang krisis juga pasti ada keinginan. Ia tak boleh dinafikan.

Ini bukan ketamakan. Tiada istilah abang besar atau adik bongsu. Apa yang berlaku kita tahu, ia adalah rumah yang terbina dari berlainan peranannya. Sekecil paku pun tak boleh dinafikan inikan pula dinding dan atapnya. 

Kiambang telah bertaut, namun biduk yang berlalu perlu ditahu ke mana perginya, milik siapa, agar tidak merosak lagi kiambang yang bertaut.

FAIRUZ HAFIIZH OTHMAN
Setiausaha Politik
Pesuruhjaya PAS Perak – HARAKAHDAILY 10/12/2020

- Advertisement -