Keluarkan RM10,000 KWSP untuk buat pelaburan?

- Advertisement -

“AFYAN, ok tak saya keluarkan duit KWSP RM10 ribu itu untuk beli emas atau saham atau Bitcoin atau hartanah.”

Ini antara soalan yang saya terima akhir-akhir ini. Apabila saya post semalam di Facebook, ramai juga yang ingin tahu sejauhmana kesesuaiannya. 

Baik, ini respons saya

Suka saya tegaskan, fungsi asal KWSP adalah untuk persaraan. Dalam masa sama, majoriti rakyat Malaysia tidak mempunyai simpanan yang mencukupi untuk menghadapi situasi getir ekonomi hari ini. Jadi, harapan yang tinggal hanyalah KWSP. 

- Advertisement -

Jadi, dalam situasi krisis sekarang, pengeluaran wang KWSP adalah untuk keperluan bagi yang benar-benar terdesak dan kesempitan untuk teruskan hidup. Bezakan keperluan dengan kehendak. Gunakan untuk belanja harian, bukan untuk beli sport rim atau PS5. 

Beli emas atau labur ke Unit Trust atau beli Bitcoin atau beli hartanah, bukanlah perkara keperluan buat masa sekarang bagi orang yang terdesak. Beli beras dan isi perut ahli keluarga kita di rumah. 

“Tapi Afyan, saya memang tak terdesak. Tapi saya nak ambil kesempatan dengan pengeluaran KWSP sekarang untuk pelaburan supaya dapat gandakan wang tersebut.”

Relaks… Baca seterusnya:

Berdasarkan laporan The Star 30 Mei 2016, CEO KWSP memberitahu bahawa hanya 20 peratus pencarum yang keluarkan wang dana persaraan itu untuk Unit Trust, mendapat pulangan lebih baik berbanding KWSP. Bermakna selama ini KWSP Akaun 1 yang boleh dikeluarkan untuk pelaburan Unit Trust, tidak ramai yang berjaya mendapat pulangan melebihi KWSP. Agak-agak kalau keluar RM10 ribu ini, apa nasib meraka? 

Niat untuk buat pelaburan adalah niat yang bagus. Namun bagi orang yang tidak ada sebarang ilmu pengetahuan untuk melabur, tiba-tiba dapat peluang RM10 ribu untuk melabur adalah umpama orang yang tidak pernah menunggang motosikal tiba-tiba dapat peluang untuk naik motosikal untuk menunggang di lebuh raya. Agaknya apa yang akan terjadi?

Simpanan lebih mudah daripada pelaburan. Jika pelaburan ibarat menunggang motosikal, simpanan pula ibarat menunggang basikal. Jika basikal pun tak reti nak bawa, boleh ke nak nak bawa motosikal di lebuh raya? Begitulah ibaratnya, simpanan pun majoriti orang kita gagal laksanakan, apatah lagi nak melabur? 

Niat asal untuk melabur memang bagus, tapi ada kebarangkalian untuk rugi dan ada berkebarangkalian tinggi untuk dicairkan dan dikeluarkan bagi kegunaan lain berbanding kekal di KWSP yang ‘beku’ sukar dikeluarkan sehingga umur 55 tahun.

“Kalau begitu, saya nak guna duit RM10 ribu tadi untuk berniaga lah”.

Sama macam pelaburan tadi, kalau orang yang tak pernah berniaga, tiba-tiba baru nak berniaga disebabkan dapat wang KWSP RM10 ribu, bakal menerima nasib yang sama. Malah, berdasarkan statistik, 70 peratus bisnes tutup dalam masa setahun dan 90 peratus bisnes tutup dalam masa 3 tahun.

Ada banyak pilihan untuk memulakan bisnes tanpa guna dan modal sebanyak itu. Boleh jadi ejen Takaful, ejen Unit TrustMarketing Representative, ejen Atomy, ejen Affiliate yang tidak memerlukan modal besar. Kalau nak tahu detail, boleh tanya di ruangan komen untuk saya kongsikan peluang-peluang yang tidak memerlukan modal besar dan tidak mempunyai risiko yang besar.

Alaaaa… Tak minat la nak jadi ejen semua ini. Saya pelan nak berniaga makanan. Duit RM10 ribu itu buat modal beli peralatan memasak dan peralatan gerai, nak buka secara kecil-kecilan tepi jalan. Makanan kan barang keperluan? Insya-Allah tak rugi”. 

Macam saya beritahu tadi, berdasarkan statistik, majoriti besar bisnes ditutup berbanding yang mampu survive. Jadi, tidak kira apa jua bisnes, risiko rugi lebih tinggi berbanding untung. Dalam bisnes dan pelaburan, rugi itu sudah dalam tangan, tapi untung belum tentu.

Kalau tak berniaga makanan, masih ada cara untuk mulakan tanpa modal. Contoh, nak berniaga nasi lemak. Tak semestinya kita kena beli bahan memasak nasi lemak, peralatan nasi lemak, peralatan gerai dan segala bagai baru boleh berniaga nasi lemak. Caranya ialah:

(i) Mula-mula cari orang yang berniaga nasi lemak. Deal harga kalau buat belian dalam kuantiti yang banyak.

(ii) Dari situ boleh buat anggaran harga untuk jualan. Nak kena beli dan jual ke? Tidak. 

(iii) Buat hebahan dan iklan dalam kepada rakan-rakan berdekatan, jiran-jiran untuk buat tempahan nasi lemak tadi.

Nampak? Modus operandi sama boleh digunakan untuk bisnes-bisnes makanan lain yang kita minat. Jika makanan yang tahan lama lebih mudah diuruskan.

“Oooooooooooooooooooooooooooooo…..”

Jadi, dalam situasi sekarang, pelaburan yang paling bagus adalah pelaburan ilmu. Jika selama ini kita tak mampu nak menyimpan, selalu boros, duit gaji selalu habis tengah bulan, maka inilah masanya untuk kita reset balik kehidupan dan kewangan kita. Jadikan PKP dan krisis COVID-19 ini sebagai medan muhasabah. 

Barang diingat, berdasarkan keputusan Majlis Fatwa Kebangsaan, wang KWSP adalah bukan harta sepencarian. Maka, apabila keluarkan KWSP untuk kegunaan lain, maka wang tersebut akan menjadi harta sepencarian. Ia akan memberi implikasi dari sudut Undang-undang Keluarga Islam apabila berlaku penceraian, poligami atau kematian.

Beli beli emas atau labur ke Unit Trust atau beli Bitcoin atau beli hartanah adalah perkara yang bagus. Tapi kalau dapat lakukan semuanya tanpa perlu usik wang persaraan dan mulakan dengan ilmu.

AFYAN MAT RAWI – HARAKAHDAILY 2/12/2020

PENAFIAN:
HarakahDaily tidak bertanggungjawab terhadap pandangan yang dikemukakan daripada artikel ini. Ia pandangan peribadi penulis dan tidak semestinya menggambarkan pendirian HarakahDaily mahupun pendirian rasmi PAS. Segala risiko akibat penyiaran ini menjadi tanggungjawab penulis sendiri.

- Advertisement -