Elaun khas COVID-19 hanya petugas kesihatan yang layak

- Advertisement -

KUALA LUMPUR: Elaun khas COVID-19 untuk petugas penjagaan kesihatan diberikan secara bersasar, iaitu hanya kepada mereka yang melaksanakan tugas berkaitan jangkitan itu, kata Ketua Setiausaha Kementerian Kesihatan (KKM) Datuk Seri Dr Chen Chaw Min.

“Elaun ini bukan untuk kesemua  252,765 kakitangan tetap dan lebih 40,000 petugas kontrak yang sedang berkhidmat dengan kementerian pada masa ini.

“Ini kerana tidak semua kakitangan diarahkan menjalankan tugas berkaitan COVID-19 dan kebanyakan mereka masih melaksanakan tugas tidak berkaitan COVID-19 di pusat kesihatan,” katanya dalam kenyataan hari ini sebagai mengulas satu artikel yang disiarkan oleh sebuah portal berita.

- Advertisement -

Dr Chen menjelaskan arahan itu juga tidak bersifat berterusan yang mana pegawai yang tidak lagi menjalankan tugas berkaitan COVID-19, atau diarahkan bekerja di pusat bukan COVID-19 kemudian, turut tidak lagi layak untuk menerima elaun tersebut.

Bagaimanapun katanya petugas penjagaan kesihatan yang sebelum ini tidak menerima elaun itu akan layak diberikan elaun tersebut apabila mereka diarahkan menjalankan tugas berkenaan.
 
Menurut Dr Chen, berdasarkan maklum balas Hospital Pulau Pinang, kesemua kakitangan penjagaan kesihatan yang diarahkan dan masih lagi menjalankan tugas berkaitan COVID-19 dibayar elaun itu.

Katanya jumlah keseluruhan elaun yang dibayar bagi tempoh Mac hingga September lepas ialah sebanyak RM3,076,300.

“Dalam hal ini, hospital juga mengadakan sesi libat urus dengan petugas terlibat bagi menjelaskan tentang elaun dan keperluan bagi pegawai untuk diarahkan menjalankan tugas berkaitan COVID-19 di hospital.

“Tidak semua pegawai terlibat memandangkan hospital juga perlu memastikan perkhidmatan lain berjalan seperti biasa sambil pada masa sama mengelakkan potensi jangkitan virus itu di hospital. Libat urus ini juga bertujuan memastikan kesemua petugas yang layak menerima elaun tersebut,” katanya.  

Selain itu, KKM juga katanya bekerjasama dengan penyedia skim takaful seperti  FWD Takaful Berhad untuk menyediakan dana MOH-myHeroes  berjumlah RM5 juta bagi disalurkan kepada kakitangan yang dijangkiti COVID-19 ketika bertugas.

“Peruntukan berjumlah lebih RM1 bilion turut disediakan bagi membekalkan peralatan pencegahan dan keselamatan seperti pelitup muka, cecair pensanitasi tangan dan peralatan perlindungan diri  sebagai langkah mencegah jangkitan dalam kalangan petugas kesihatan serta menjamin kebajikan mereka,” katanya. – BERNAMA

- Advertisement -