Sediakan ruang peniaga kecil di pejabat

Foto sekadar hiasan.
- Advertisement -

SEMASA penulis aktif berniaga dahulu, selain ekspo, penulis juga suka menyewa tapak di bangunan-bangunan pejabat terutama pejabat-pejabat kerajaan untuk berniaga.

Kali pertama penulis berniaga di ruangan pejabat ialah di lobi Hospital Besar Melaka. Pada masa itu sekitar tahun 2008 semasa penulis mula-mula berniaga. Selain di situ, penulis juga ada menyewa tapak di beberapa lagi bangunan kerajaan sekitar Melaka.

- Advertisement -

Ada rakan-rakan penulis dari Melaka yang berniaga di tapak-tapak perniagaan di pejabat-pejabat sekitar Kuala Lumpur dan Putrajaya. Mereka tidur di dalam kereta dan mandi di masjid. Mereka pulang semula ke Melaka apabila pejabat tutup untuk cuti hujung minggu.

Selain pejabat-pejabat kerajaan di Kuala Lumpur dan Putrajaya, beberapa bangunan GLC turut menjadi tumpuan peniaga-peniaga ini. Antaranya ialah menara rebung TM di Lembah Pantai dan Menara Maybank di Jalan Tun Perak, Pudu.

Ada ketika aktiviti perniagaan ini dibuat secara berterusan di mana peniaga boleh menyewa tapak di sesuatu pejabat pada bila-bila masa. Kadangkala ia dibuat dalam bentuk ekspo pada tempoh-tempoh tertentu. Biasanya penganjur yang menguruskan aktiviti ini ialah kelab kebajikan kakitangan di sesuatu jabatan.

Namun polisi jabatan dalam memberi kebenaran untuk peniaga menyewa tapak di pejabat-pejabat ini kerap berubah-ubah mengikut perubahan dalam pentadbiran. Jika ‘bos’ bertukar maka polisi ini juga berubah.

Selain berubah kerana perubahan dalam tampuk kepimpinan jabatan, sesuatu kejadian yang menimbulkan masalah turut menyumbang kepada perubahan polisi berkaitan perkara ini.

Kadang-kala apabila terdapat rungutan dari kakitangan atau pelanggan kepada jabatan itu yang membangkitkan ketidakselesaan mereka apabila berurusan atau berasa terganggu dengan kehadiran peniaga juga boleh menyebabkan polisi ini berubah.

Hakikatnya, kawasan pejabat memang menjadi kegilaan para peniaga untuk berniaga terutama bagi jabatan-jabatan yang menerima kunjungan orang ramai yang tinggi seperti Jabatan Pendaftaran Negara. Namun selalunya kehadiran peniaga ini tidak disenangi oleh para pentadbir. Sesetengah pentadbir menganggap para peniaga ini menyusahkan.

Kadangkala sikap peniaga yang suka menimbulkan kekecohan dan ketegangan juga boleh menyebabkan kebenaran itu ditarik balik oleh pihak atasan.

Pernah suatu masa ketika penulis berniaga di sebuah pejabat dahulu ada peniaga yang tidak berpuas hati dengan lokasi tapak dan sebagainya, mereka buat bising kepada pihak Pengarah Jabatan. Mereka fikir dengan cara itu mereka dapat menakutkan penganjur dari kalangan kelab kakitangan.

Namun hakikatnya tidak begitu. Pihak jabatan sebenarnya tidak bergantung pun kepada sewa tapak. Pihak pentadbir yang pening kepala dengan kekecohan yang dibuat oleh peniaga-peniaga ini akhirnya membuat keputusan tidak lagi membenarkan aktiviti perniagaan seperti itu dijalankan lagi. Akhirnya, semua peniaga yang rugi tidak dapat berniaga.

Cuba kita cari titik pertemuan di antara rasa kurang senang pentadbir yang menganggap peniaga ini menyusahkan dengan keinginan tinggi para peniaga agar diberi peluang berniaga di pejabat-pejabat ini.

Bagi penulis sekiranya sesebuah bangunan pejabat itu mempunyai ruang yang khas dan sistematik untuk peniaga-peniaga berniaga maka isu peniaga yang dianggap sebagai mengganggu urusan hakiki sesuatu pejabat mungkin tidak berlaku lagi.

Sebagaimana ruang untuk kantin diambil kira dalam membina sebuah bangunan pejabat, maka ambilkira juga ruang untuk tapak peniaga berniaga di dalam perancangannya. Ia tidak memerlukan untuk membina lot kedai, cuma peruntukan satu ruang lapang untuk peniaga kecil menyewa tapak secara tidak kekal. Ruangan ini juga mesti dipastikan tidak mengganggu aktiviti hakiki jabatan dan orang ramai yang datang berurusan dengan jabatan.

Mungkin akan timbul isu mengapa sesebuah jabatan itu perlu menyediakan ruang berniaga sedangkan itu bukan urusan teras (core business) mereka?

Dari maklumat yang penulis dapat dari pegawai-pegawai yang bertanggungjawab menguruskan sewaan tapak ini biasanya sewa tapak ini akan masuk ke dalam dana badan kebajikan kakitangan. Namun ada juga sesetengah pejabat yang sewa tapak ini masuk ke dalam akaun hasil kerajaan.

Sebenarnya kerajaan boleh mengambil kira tentang ruang-ruang berniaga ini dalam proses membina ruang pejabat mereka dengan mengambil kira kemungkinan hasil yang boleh diperolehi oleh jabatan dari sewa tapak. Mungkin sebahagiannya masuk ke dana kelab kebajikan kakitangan dan sebahagiannya dalam hasil kerajaan secara rasmi.

Sesiapa yang pernah berkunjung ke Pejabat MARA di Jalan Raja Laut kita boleh melihat di bangunan ini ada menyediakan banyak lot-lot kedai yang disewakan kepada para peniaga. Ini mungkin kerana sifat organisasi MARA itu sendiri yang merupakan agensi yang objektifnya untuk membina usahawan-usahawan Bumiputera. Konsep ini merupakan konsep yang bagus dan mesra peniaga.

Hospital-hospital swasta adalah antara yang penulis lihat benar-benar mengambil peluang dari segmen perniagaan ini. Tapi sewa yang dikenakan agak ‘mencekik darah’. Mungkin mereka mensasarkan perniagaan berprofail tinggi seperti insurans, amanah saham, agen hartanah yang mampu membayar sewa yang tinggi memandangkan pesakit-pesakit dan ahli-ahli keluarga mereka biasanya dari golongan orang berada.

Bagi penulis sekiranya pihak jabatan mengambil kira ruangan niaga untuk peniaga dalam membina bangunan-bangunan kerajaan ini ia boleh dianggap sebagai selaras dengan ‘strategi lautan biru’ yang menjadi polisi kerajaan sekarang.

Walau pun hakikatnya pejabat bukan tempat berniaga, namun jika disediakan ruang untuk berniaga secara sistematik seperti ini ia dapat memberi peluang kepada peniaga untuk mencari rezeki sekali gus merancakkan lagi ekonomi rakyat marhaen.

IBNU JANIE
Penulis adalah Ketua Unit Berita, Jabatan Penerangan PAS Melaka dan Ketua Penerangan PAS Kawasan Masjid Tanah – HARAKAHDAILY 5/10/2020

- Advertisement -