Pribumi Bangkit 2020

- Advertisement -

SYUKUR akhirnya usaha penyatuan blok politik parti-parti yang berasaskan Muslim dan Bumiputera semakin menjadi kenyataan. Bermula dengan penganjuran Kongres Maruah Melayu pada Oktober 2019 di Stadium Malawati, Shah Alam, hingga terbentuknya Kerajaan Perikatan Nasional (PN) pada hari ini di bawah kepimpinan Perdana Menteri YAB Tan Sri Muhyiddin Bin Yassin.

Sungguh pun laluan ke arah penyatuan tersebut penuh dengan onak, ranjau dan gelora namun berkat kefahaman, toleransi, kesabaran serta iltizam para pemimpin utama dari Parti BERSATU, Umno serta PAS, seruan penyatuan makin bergema hingga ke akar umbi, membawa hasrat terpendam majoriti rakyat Malaysia terutamanya masyarakat Melayu-Islam orang biasa di bawah sana yang dahagakan kemajuan bangsa.

Roh penyatuan ini tidak hanya dirasai di Semenanjung, malah menjalar hingga ke Sabah dan Sarawak atas dasar semangat perpaduan antara peribumi negara ini. Gabungan Parti Sarawak (GPS) yang menjadi kerajaan di negeri tersebut sentiasa teguh bersama PN, manakala di Sabah pula suatu perubahan sedang berlaku untuk memateri usaha perpaduan ini menjelang Pilihan Raya Negeri (PRN) Sabah yang bakal tiba akhir bulan depan.

- Advertisement -

Dalam waktu yang sama, pemilihan untuk sayap-sayap peringkat pusat dalam Parti BERSATU telah pun tamat dengan harmoninya terutama bagi Angkatan Bersatu Anak Muda (ARMADA). Sebagai mantan Exco ARMADA Nasional, sudah tentu saya dan rakan-rakan seperjuangan mahu melihat ARMADA bukan sahaja terus memperkasakan gerak kerja parti serta kebajikan para ahlinya, malah berkembang mekar dihormati di persada politik tanah air sebagai barisan utama pejuang Agama, Bangsa dan Tanah Air (Alif, Baa, Taa).

Kedua-kedua pemimpin muda yang bersaing merebut jawatan Ketua ARMADA Nasional sebelum ini merupakan sahabat seperjuangan saya belaka. Kedua-dua mereka mempunyai kelebihan tersendiri. Saya mendukung saudara Muzzammil Ismail bersama NGO Angkatan Baru sejak sebelum Kerajaan PN wujud lagi, ketika itu untuk memberi saingan kepada pihak YB Syed Saddiq. Kami berpaksikan semangat kebangsaan dan Islamik progresif, mungkin hampir sama dengan prinsip yang dipegang oleh YB Senator Wan Ahmad Fayhsal Ketua ARMADA Nasional sekarang.

Berbalik semula kepada perkembangan politik semasa, dua keputusan yang melambangkan komitmen serius untuk mengekalkan persepakatan ‘Melayu Raya’ (suatu istilah yang disebut oleh Setiausaha Agung PAS, YB Dato’ Takiyuddin Hassan sebelum ini), iaitu keputusan PAS untuk menyertai penubuhan PN sebagai blok politik secara rasmi, dan keputusan BERSATU untuk menerima pelawaan menyertai Muafakat Nasional (MN) bagi menyeragamkan lagi bentuk kerjasama dengan Umno dan PAS terutama bagi menepati realiti politik di Semenanjung.

PAS melalui kenyataan-kenyataan para pemimpinnya dari pelbagai peringkat, memperlihatkan sokongan padu kepada kepimpinan Perdana Menteri YAB Tan Sri Muhyiddin Yassin. Keikhlasan serta keterbukaan yang dipamerkan oleh PAS ini wajar dihargai oleh semua pihak yang sayangkan usaha penyatuan bangsa kita di Malaysia ini. Begitu juga dengan Umno, sungguh pun ada sedikit suara-suara sumbang yang mempertikaikan BERSATU, tetapi kebijaksanaan Setiausaha Agung Barisan Nasional (BN) yang juga merupakan Menteri Wilayah Persekutuan dari Umno, YB Tan Sri Annuar Musa banyak meredakan keadaan.

Kini negara dalam fasa pemulihan dari ketidak-tentuan ekonomi global akibat wabak COVID-19, Malaysia terus ke hadapan dalam memberikan pelbagai bentuk bantuan kewangan dan kebajikan kepada rakyat yang memerlukan. Pengalaman menghadapi wabak virus Nipah dahulu telah dimanfaat sepenuhnya oleh pihak Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) yang didukung oleh keputusan-keputusan tepat para pembuat dasar di Putrajaya yang bersama Perdana Menteri.

Saya pernah berkata, jika Tun Dr. Mahathir dianggap memajukan negara pada tahun 90-an, mengapa tidak Perdana Menteri ke-8 sekarang menjadi tokoh yang memajukan bangsa? Insya-Allah, bagi menghadapi perubahan dunia ke arah teknologi digital dan Revolusi Industri 4.0, YAB Tan Sri Muhyiddin Yassin telah berucap bahawa untuk menjadi negara berpendapatan tinggi, maka negara kita perlu menjadi negara berteknologi tinggi ketika merasmikan ‘Sandbox Teknologi dan Inovasi Nasional’ baru-baru ini. Itulah tekad pemimpin utama kita, bukan sekadar retorik semata-mata.

Maka adalah menjadi suatu impian orang muda pewaris negara seperti saya dan rakan-rakan seperjuangan yang lain, untuk melihat bangsa kita pergi lebih jauh di peringkat antarabangsa. Kita perlu didik orang kita agar menerima kepelbagaian wadah, sama ada politik atau NGO dalam memperjuangkan agenda yang sama. Kita perlu didik warga kita agar menerima konsep muafakat membawa berkat dan bersekutu bertambah mutu seperti yang terpampang dalam jata negara kita. Kerana manusia ini dilahirkan dengan lumrah kepelbagaian pilihan, namun wajar disatukan oleh kepimpinan yang kuat, adil dan berfikiran jauh.

Ini adalah artikel terakhir saya sebagai Ahli Majlis Pimpinan Tertinggi Parti BERSATU untuk sesi penaja 2016-2020. Semoga Tuhan sentiasa melindungi para pemimpin kita yang ikhlas dan memberkati perjuangan akar umbi sekalian. 

“Pribumi Bangkit 2020!”

DR. MUHAMMAD FAIZ NA’AMAN
Calon Ahli Majlis Pimpinan Tertinggi No. 20
Parti Pribumi BERSATU Malaysia
21 Ogos 2020 – HARAKAHDAILY 21/8/2020

PENAFIAN:

HarakahDaily tidak bertanggungjawab terhadap pandangan yang dikemukakan daripada artikel ini. Ia pandangan peribadi penulis dan tidak semestinya menggambarkan pendirian HarakahDaily mahupun pendirian rasmi PAS. Segala risiko akibat penyiaran ini menjadi tanggungjawab penulis sendiri.

- Advertisement -