MAFI santuni pesawah IADA Kota Belud

- Advertisement -

KOTA BELUD: Menteri dan Timbalan Menteri Pertanian dan Industri Makanan, Datuk Seri Dr Ronald Kiandee dan Dato’ Che Abdullah Mat Nawi telah bersama dalam Program Turun Padang Bersama Pesawah IADA Kota Belud, di sini hari ini.

IADA Kota Belud merekodkan sebanyak 25,900 metrik tan dengan purata hasil sebanyak 3.7 metrik tan per hektar pengeluaran hasil padi meliputi keluasan bertanam 6,345 hektar yang melibatkan seramai 3,987 petani.

Program hari ini turut diadakan penyampaian bantuan makanan kepada 200 pesawah yang terjejas dengan bencana banjir kilat baru-baru ini melibatkan peruntukan sebanyak RM50,000.

Kementerian Pertanian dan Industri Makanan (MAFI) juga memberikan bantuan kepada pesawah yang mengalami kerugian akibat musim kemarau pada awal tahun ini berjumlah sebanyak RM202,663 melibatkan seramai 185 pesawah dalam program ini.

- Advertisement -

Menteri MAFI bersama Timbalan II beliau turut meninjau beberapa kawasan sawah padi, melihat masalah-masalah yang dihadapi diiringi oleh Pengarah Pembangunan Pertanian Bersepadu (IADA) Kota Belud, Salmah Labullah.

Turut bersama dalam program ini, ADUN Tempasuk, Datuk Musbah Jamli dan Setiausaha Bahagian Industri Padi dan Beras, Azman Mahmood serta Pegawai Daerah Kota Belud, Diyanah Abdullah. – HARAKAHDAILY 9/7/2020

- Advertisement -