AMAL bantu audit premis PASTI Perak

- Advertisement -

IPOH: Ketua Pemuda PAS Negeri Perak, Ustaz Ahmad Faisal Mohd Puait telah membuat lawatan kerja memantau operasi PASTI di sekitar Zon Bandaraya bersama Ketua Sektor Pendidikan Pemuda PAS Perak, Ustaz Adil Fadzil, di sini hari ini.

- Advertisement -

Menurut beliau Ahli Jawatankuasa Pengurusan PASTI di negeri ini terlebih telah mengadakan taklimat pembukaan semula kepada guru-guru bagi menjelaskan prosedur operasi standard (SOP) yang perlu dipatuhi setiap premis.

Walaubagaimanapun jelas beliau, terdapat sebahagian kecil PASTI masih belum dibenarkan beroperasi berdasarkan beberapa kekangan dikenalpasti melalui audit yang dilakukan pihak Jabatan Amal Malaysia (AMAL) Perak.

“Pemuda PASPerak sentiasa mengambil berat terhadap pematuhan SOP pembukaan PASTI selari dengan kehendak pihak MKN, Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM) dan Kementerian Kesihatan Malaysia(KKM).

“Hal ini termasuk pengamalan penjarakan sosial di bilik darjah, serta kebersihan kendiri dengan penggunaan hand sanitizer ataupun sabun,” jelas beliau ketika dalam lawatan itu.

Di kesempatan itu, beliau merakamkan penghargaan buat guru-guru PASTI dan pihak pengurusan antaranya pentadbir dan juga ibu bapa yang telah bertungkus lumus memastikan kelancaran pembukaan semula PASTI di negeri Perak ini.

“Tidak dilupakan juga, setinggi-tinggi tahniah dan penghargaan kepada AMAL Perak yang membantu membuat audit pematuhan SOP sebelum PASTI mula beroperasi,” ulas beliau.

Dalam lawatan itu, Ustaz Ahmad Faisal turut berkesempatan menitip pesanan agar semua pelajar PASTI mengamalkan norma dan kebiasaan baharu bagi memastikan kebajikan setiap individu terpelihara setiap masa. – HARAKAHDAILY 2/7/2020

- Advertisement -