PATI dan Covid sudah sama jadi ancaman

- Advertisement -

MALAYSIA boleh dipuji kerana berjaya membendung wabak Covid-19 dari beribu hingga kepada sekecil dua angka. Dalam masa empat bulan dari sejumlah 7,417 jangkitan, 5,979 dapat dipulihkan dan sudah discaj dan kematian seramai 115.

- Advertisement -

Sekitar 2,000 kes positif antaranya adalah kes baharu sedang dirawat di merata hospital. Sekalipun yang sedang dirawat masih ramai, tetapi keupayaan pasukan kesihatan kita dapat menyembuhkan hampir 6,000 dari 7,417 dalam masa empat bulan, maka dengan kerja keras Kementerian Kesihatan sekitar 2,000 yang positif dipercayai dapat dipulihkan dalam waktu yang terdekat.

Kita bangga rakyat tempatan sebagai kes positif baharu nampak rendah, dan bila 2,000 lagi termasuk kes import dapat dirawat dan dipulihkan, maka wabak Covid dapat dibendung ke tahap serendah-rendahnya.

Akan tetapi perkembangan minggu-minggu terakhir ini, yang menambah kes positif baharu ialah dari kalangan warga asing khusus pendatang tanpa izin.

Berita pada 1 syawal di Depot Tahanan Imigresen 207 dari hampir 14 tahanan PATI adalah positif Covid. Mereka adalah warga berbagai bangsa termasuk Bangladesh, India, Myanmar dalam lain-lain.

207 itu adalah antara PATI yang ditahan. Kita tidak ketahui sekian ramai PATI yang bebas yang boleh menjadi agen pembawa wabak.

PATI sekarang boleh dikira sebagai penyebar Covid yang kedua selepas positif Covid itu sendiri.

Maka dahulunya PATI adalah penyakit sosial yang mengawatkan ekonomi penduduk tempatan, menyumbang pengangguran di kalangan rakyat, tetapi sekarang ia sudah menyumbang wabak Covid yang tentunya akan mengancam kesihatan orang ramai.

Mungkin yang ditahan didapati ramai positif, tetapi yang positif itu boleh dirawat dan tidak terhadap mereka akan ditentukan selepas pulih nanti, tetapi yang lepas bebas di tengah masyarakat tentunya menyulitkan bagi kerajaan menyekat wabak itu.

Maka sekarang PATI sudah menjadi ancaman besar yang boleh menularkan wabak itu. Segala usaha kementerian menyekat wabak itu dan menular di kalangan orang ramai, boleh mengganggu usaha membendung wabak itu.

Setakat ini kerajaan dikira amat berjaya. Langkah PKP dan segala SOP yang dikenakan di masjid, di jalan raya dan dalam semua kegiatan sosial, menjadikan Malaysia antara negara di dunia yang dapat membendung wabak itu ke tahap serendah-rendahnya.

Tetapi jika PATI tidak dibenteras yang ada dihantar pulang. Yang belum datang disekat dari memasuki wilayah ini, membenteras wabak Covid akan berterusan, tidak dapat dipasti bahaya mana, tetapi ia akan sentiasa ada. Ini menyebabkan usaha membasmi Covid sentiasa tidak terhapus.

PATI menjadi penyakit kerana dibiarkan. Ia jadi masalah apabila sudah banyak. Covid juga mula masing-masing tidak peka akan ancamannya. Tetapi setelah didapati ia berjangkit cepat dan merata, maka baharu kita sedar ia ancaman kepada semua.

Sekarang PATI dan Covid sudah jadi sama ancaman. Jika tiada PATI, Covid lebih senang dihadapi.

- Advertisement -