Ujian swab lintas sempadan negeri

- Advertisement -

KOTA BHARU: Ujian swab Covid-19 akan dilaksanakan kepada semua pengguna jalan raya yang merentasi sempadan negeri itu susulan kes import yang berlaku di Kuala Krai baru-baru ini.

Ketua Polis Kelantan, Dato’ Hasanuddin Hassan berkata, polis akan membantu kakitangan Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) menjalankan proses tersebut di sekatan jalan raya.

“Dalam sekatan jalan raya biasa pun sudah menimbulkan kesesakan, apatah lagi yang ini kita ‘check’ satu-satu, jadi saya minta bila tiba di sekatan banyak bersabar.

- Advertisement -

“Langkah ini bukan untuk menyusahan kita, tetapi untuk kebaikan kita semua supaya tidak kena wabak Covid-19. Ini baru satu positif tidak mustahil akan berjangkit kepada orang lain,” katanya pada sidang media di Kota Darul Naim hari ini.

Pada perkembangan sama beliau berkata, polis sudah mengenal pasti kediaman 10 individu yang mempunyai kaitan dengan kes wanita hamil positif Covid-19.

Katanya, polis akan memeriksa kediaman terbabit selama dua jam sekali bagi memastikan setiap ahli keluarga terbabit berada dalam kediaman masing-masing dan tidak keluar.

“Kita tidak kuarantin dia tetapi kita hendak pastikan dia tidak bergerak ke mana-mana lagi pun mereka pun didapati negatif di mana hari ini dapat keputusannya.

“Sepatutnya 13 atau 14 hari dikenakan kuarantin tetapi dalam tempoh tersebut mereka tidak boleh pergi ke mana-mana tempat terutama pada hari raya. Kita minta mereka supaya berada di rumah,” katanya.- HARAKAHDAILY 21/5/2020

- Advertisement -