45 tahun perjuangan tuntut royalti

- Advertisement -

KOTA BHARU: Tarikh 9 Mei merupakan titik permulaan suatu harapan besar rakyat Kelantan untuk menikmati hasil kekayaan bumi Serambi Mekah penuh berkat.

- Advertisement -

Presiden Pertubuhan Royalti Nazri Deraman berkata, tarikh tersebut amat signifikan dan rapat dengan setiap detik nafas aktivis royalti.

Katanya pada tarikh tersebut genap 45 tahun tempoh harapan, penantian dan perjuangan rakyat Kelantan menuntut royalti petroleum.

“Sesungguhnya tempoh tersebut terlalu lama. Pada 9 Mei 1975 perjanjian royalti ditandatangani Dato’ Muhamed Nasir selaku Menteri Besar Kelantan dan Tengku Razaleigh Hamzah mewakili Petronas,” katanya di sini.

Kata beliau pada perjanjian itu berlaku penyerahan hak petroleum negeri kepada Petronas.

Katanya Kelantan memberi untuk selama-lamanya dan memindah hak dan meletakhakkan kepada Petronas sebagai pemunyaan mengenai petroleum dan hak-hak, kuasa-kuasa, kebebasan untuk mencari dan memperolehi petroleum yang berada sama ada di pantai atau di luar pantai Malaysia.

Beliau berkata, pemberian, pemindahan hak dan peletakan hak yang dibuat tidak boleh dibatalkan dan hendaklah berjalan kuatkuasanya bagi faedah Petronas dan penggantinya.

Sehubungan itu katanya Petronas hendaklah membayar wang tunai ( royalti) kepada Kerajaan Kelantan secara bayaran tahunan sebanyak yang setara dengan 5 peratus dari nilai petroleum yang didapati dan diperolehi di Kelantan.

“Pembayaran hendaklah dibayar pada tiap-tiap setengah tahun. Setengah tahun pertama adalah pada atau sebelum 1 September dan pembayaran bagi setengah tahun kedua hendaklah dibuat pada atau sebelum 1 Mac tahun berikutnya,” ujarnya. – HARAKAHDAILY 11/5/2020

- Advertisement -