PKPB: Kelonggaran bukan kebebasan

- Advertisement -

DEWAN Pemuda PAS Malaysia bersetuju dengan pengumuman kerajaan untuk melaksanakan Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat (PKPB). Ia adalah satu tindakan yang amat berhati-hati setelah menganalisis pandemik COVID-19 (nature of disease) ini melalui kes-kes yang berlaku di dalam negara ini dan dapatan dari WHO serta pengajaran dari Taiwan, Sweden dan beberapa negara lain yang berjaya mengawal penularan COVID-19.

Terlalu awal? Tujuan dan pelaksanaan PKPB perlu difahami oleh rakyat secara tepat dan komprehensif. Secara dasarnya, keutamaan menjaga nyawa kekal menjadi pertimbangan tertinggi kerajaan. Namun, aspek kelangsungan hidup dan penjanaan ekonomi juga perlu direncana mengikut strategi yang sesuai dengan cabaran ketika ini.

Secara teknikalnya, ini adalah hasil dari langkah-langkah proaktif dan pencegahan yang dilaksanakan bermula pada PKP Fasa 1 (18 Mac), Menurut Tan Sri Dr. Jemilah Mahmood (Penasihat Khas kepada YAB Perdana Menteri mengenai Kesihatan Awam), sistem Kesihatan Negara (healthcare system) terkini berada di tahap bersedia untuk menghadapi sebarang kemungkinan dari pandemik COVID-19.

PKPB tidakbermaksud bebebasan mutlak. Ia terikat dengan Prosedur Operasi Standard (SOP) yang jauh lebih ketat dan terperinci. Ia adalah keperluan untuk menunaikan tuntutan sosioekonomi rakyat dan negara, khususnya oleh pihak industri, perniagaan dan perkhidmatan.

Jika berlaku pelanggaran SOP PKPB? Maka, tentunya berdepan tindakan undang-undang yang tiada lagi kompromi atau budi bicara.

Signifikan PKPB diberikan bermula 4 Mei iaitu 9 hari sebelum PKP Fasa 4 dijadualkan tamat adalah supaya pihak pemilik operasi memperhalusi kemampuan menyempurnakan norma baharu. Ini agar premis atau proses kerja berjalan dengan lancar dan memenuhi piawaian serta jaminan keselamatan menurut protokol ditetapkan pihak berkuasa.

- Advertisement -

Sebagai penambahbaikan, beberapa syor daripada Pemuda PAS:
(i)     Pemantauan dan kawalan turut diperanankan oleh pihak kesatuan sekerja di sektor terbabit. Malah, amat digalakkan sentiasa merujuk dan mengadakan rundingan sekerapnya dengan pihak berkuasa yang menyelia.
(ii)    Perbincangan bersama antara pihak majikan dan pekerja berkenaan operasi syarikat untuk mencapai keputusan menang-menang dalam memenuhi matlamat dan sasaran. Occupational Safety is a Must!
(iii)   Kerajaan menempatkan penguatkuasa dalam kalangan Pihak Berkuasa Tempatan (PBT), anggota polis, tentera atau RELA di premis yang beroperasi bagi memastikan SOP diikuti.

Sekiranya pihak industri, perniagaan dan perkhidmatan diberikan kelonggaran dengan SOP atas nama penjanaan ekonomi, maka, kami memohon agar masjid juga boleh diberikan kelonggaran dengan SOP yang spesifik atas nama pembinaan akidah dan pembangunan ummah.

“Islam Memimpin Perpaduan”
“Demi Islam”

IR HAJI KHAIRIL NIZAM KHIRUDIN
Ketua Pemuda
Dewan Pemuda PAS Malaysia – HARAKAHDAILY 4/5/2020

- Advertisement -