Nabi Yunus A.S menghadapi hukuman tuhan

- Advertisement -

NABI Yunus A.S merupakan salah seorang Nabi dan Rasul yang diutuskan untuk menyeru manusia kepada Allah S.W.T.

Dakwah Nabi Yunus A.S juga seperti kebanyakan para Rasul apabila dakwah yang disampaikannya tidak diterima kaumnya.

Melihatkan keadaan kaumnya, Nabi Yunus A.S beranggapan bahawa kaumnya tidak mahu menginsafi keingkaran mereka lalu mengambil jalan mudah meninggalkan mereka dengan perasaan kecewa.

- Advertisement -

Pengajaran daripada tuhan

Kerana kesilapan yang telah dilakukan oleh Nabi Yunus A.S, Allah S.W.T telah menghukum Baginda dengan dicampakkan ke dalam laut dan ditelan oleh ikan Nun.

Mengikut penafsiran ulamak, hukuman terhadap Nabi Yunus A.S menghadapi 3 lapisan kegelapan iaitu kegelapan malam, kegelapan dalam perut ikan dan kegelapan lautan menunjukkan sudah pasti kegelisahan akan muncul dalam diri Baginda.

Tasbih dan istighfar sebagai jalan keluar

Secara psikologinya, manusia yang berdepan dengan kegelisahan dan kesukaran pastinya akan mengingati Tuhan yang menguasai alam.

Dalam menghadapi kegelisahan dan kesukaran yang dihadapi akibat kesilapannya, Nabi Yunus A.S memperbanyakkan bertasbih dan beristighfar kepada Allah S.W.T supaya dengan diampunkan kesilapannya akan memberikannya jalan keluar;

وَذَا ٱلنُّونِ إِذ ذَّهَبَ مُغَٰضِبٗا فَظَنَّ أَن لَّن نَّقۡدِرَ عَلَيۡهِ فَنَادَىٰ فِي ٱلظُّلُمَٰتِ أَن لَّآ إِلَٰهَ إِلَّآ أَنتَ سُبۡحَٰنَكَ إِنِّي كُنتُ مِنَ ٱلظَّٰلِمِينَ

“Dan (sebutkanlah peristiwa) Zun-Nun, ketika ia pergi (meninggalkan kaumnya) dalam keadaan marah, yang menyebabkan ia menyangka bahawa Kami tidak akan mengenakannya kesusahan atau cubaan; (setelah berlaku kepadanya apa yang berlaku) maka ia pun menyeru dalam keadaan yang gelap-gelita dengan berkata: “Sesungguhnya tiada Tuhan (yang dapat menolong) melainkan Engkau (ya Allah)! Maha Suci Engkau (daripada melakukan aniaya, tolongkanlah daku)! Sesungguhnya aku adalah dari orang-orang yang menganiaya diri sendiri.”

(al-Anbiya’: 87)

Kesukaran kerana COVID-19

Wabak COVID-19 sudah pasti menimbulkan kesukaran yang amat dahsyat kepada manusia seluruh dunia termasuklah negara-negara maju seperti US, UK dan negara-negara Eropah yang lain.

Dalam menghadapi kesukaran ini, seharusnya manusia perlulah mengambil jalan untuk kembali kepada Allah S.W.T dengan memperbanyakkan istighfar sepertimana anjuran Rasulullah S.A.W dalam menghadapi kesukaran dan kegelisahan;

مَنْ لَزِمَ الِاسْتِغْفَارَ، جَعَلَ اللَّهُ لَهُ مِنْ كُلِّ ضِيقٍ مَخْرَجًا، وَمِنْ كُلِّ هَمٍّ فَرَجًا، وَرَزَقَهُ مِنْ حَيْثُ لَا يَحْتَسِبُ

“Barangsiapa yang melazimi (sentiasa) istighfar, Allah S.W.T menjadikan untuknya bagi setiap kesempitan itu jalan keluar, setiap kebimbangan itu kelapangan dan Allah juga mengurniakan kepadanya rezeki dari arah yang tidak disangka-sangka.”

[Riwayat Abu Daud: 1518]

Di samping kita memikirkan masalah kegawatan ekonomi dan lain-lain masalah yang akan muncul, jangan kita lupa untuk kita memohon keampunan daripada yang Maha Pemberi Rezeki.

Satu peringatan penting

Psikologi manusia juga akan melupakan Tuhan setelah berjaya menempuhi kesukaran. Sebagai peringatan kita bersama, janganlah selepas kita berjaya mengharungi kesukaran COVID-19 ini, kita kembali kepada kehidupan yang mengingkari perintah Tuhan;

وَإِذَا مَسَّ ٱلۡإِنسَٰنَ ٱلضُّرُّ دَعَانَا لِجَنۢبِهِۦٓ أَوۡ قَاعِدًا أَوۡ قَآئِمٗا فَلَمَّا كَشَفۡنَا عَنۡهُ ضُرَّهُۥ مَرَّ كَأَن لَّمۡ يَدۡعُنَآ إِلَىٰ ضُرّٖ مَّسَّهُۥۚ كَذَٰلِكَ زُيِّنَ لِلۡمُسۡرِفِينَ مَا كَانُواْ يَعۡمَلُونَ

“Dan apabila seseorang manusia ditimpa kesusahan, merayulah ia ditimpa Kami (dalam segala keadaan), sama ada ia sedang berbaring atau duduk ataupun berdiri; dan manakala Kami hapuskan kesusahan itu daripadanya, ia terus membawa cara lamanya seolah-olah dia tidak pernah merayu kepada Kami memohon hapuskan sebarang kesusahan yang menimpanya (sebagaimana ia memandang eloknya bawaan itu) demikianlah diperelokkan pada pandangan orang-orang yang melampau apa yang mereka lakukan.”

(Yunus: 12)

Jadikanlah bala COVID-19 ini sebagai peringatan dalam kehidupan kita supaya kita tidak melampaui batas dalam hari-hari yang mendatang. Moga Allah memandu kita dengan cahaya iman.

ASYRAF HANIF

Petikan Kuliah Tafsir Timbalan Menteri Besar Kelantan, Dato’ Mohd Amar Abdullah
Kuliah Online Masjid as-Siddiqin,
Panchor, Kelantan. – HARAKAHDAILY 21/4/2020

- Advertisement -