Duit KWSP

- Advertisement -

KELUARKAN duit KWSP ini samalah macam engkau bagi duit dekat Tabung Harapan dulu. Duit kau, nak bagi ke tak, nak keluarkan ke tak, berapa banyak, kau punya suka, orang tak boleh paksa. Kalau kau bagi, duit kau keluar, kalau kau kemut, duit kau duduk senyap dengan engkau, kan?

Ada ke kita orang paksa kau dulu jangan derma dekat Tabung Harapan dulu? Tak ada kan? Kau dah derma, itu duit kau, ada kita kisah? Cuma…

Bezanya ialah, duit KWSP yang dibenarkan keluar sekarang ini, memang kau punya, kerajaan beri kau keluarkan sama seperti kau bagikan dekat kerajaan, lepas itu kerajaan bagi balik dekat kau terus dan telus, masuk poket kau. Tak ada orang tengah tak ada ke mana-mana. Of course lah duit itu duit kau. Memang duit itu habis dibelanja, tapi habis kepada kau dan keluarga.

- Advertisement -

Tapi duit dalam Tabung Harapan yang kau bagi derma dulu itu, engkau dapat balik duit itu ke dekat? Tak dapatkan? Nak bayar hutang kerajaan kononkan? Last-last hutang negara makin bertambah. Macam mana kau kira? Bayar hutang lepas itu hutang makin banyak? Cikgu mana ajar kau ilmu hisab dulu? Tapi lepas itu, hutang itu jadi kurang balik. Rupanya kena tipu, rizab negara bertimbun-timbun.

So sekarang mana yang untung? Kau keluarkan duit kau sendiri kemudian kau dapat belanja untuk keperluan kau dan keluarga macam kerajaan sekarang buat, atau kau keluarkan duit kau, bagi dekat kerajaan PH dulu, lepas itu, macam hilang begitu saja duit itu, tak dapat balik dekat engkau? Kau faham ke tak ini?

Jadi, tak payah membebel, duit orang suka dialah dia ambil dari KWSP dia, duit kau pula suka engkaulah nak masuk Tabung Harapan itu… kan… kan?

Sebenarnya dia orang dah sedar dia kena tipu itu, tapi nak control ayu, dia buat-buat marahkan kita, macamlah kita tak tahu. Dia ingat kita bodoh macam dia agaknya.

MOHD NASIR ABDULLAH
24 Mac 2020 – HARAKAHDAILY 24/3/2020

PENAFIAN:
HarakahDaily tidak bertanggungjawab terhadap pandangan yang dikemukakan daripada artikel ini. Ia pandangan peribadi penulis dan tidak semestinya menggambarkan pendirian HarakahDaily mahupun pendirian rasmi PAS. Segala risiko akibat penyiaran ini menjadi tanggungjawab penulis sendiri.

- Advertisement -