106 kes baharu positif Covid-19: KKM

- Advertisement -

PUTRAJAYA: Ketua Pengarah Kesihatan, Dato’ Dr Noor Hisham Abdullah memaklumkan sehingga jam 12 tengahari 24 Mac 2020, terdapat 106 kes baharu telah dilaporkan menjadikan jumlah kes positif di Malaysia adalah sebanyak 1,624 kes.

Menurutnya, daripada jumlah kes baharu ini, sebanyak 43 kes berkaitan dengan kluster perhimpunan jemaah tabligh dan 63 kes lagi berkaitan dengan lain-lain kluster dan masih dalam siasatan.

“Sebanyak 62 kes positif sedang dirawat di Unit Rawatan Rapi dan daripada jumlah itu, 27 kes memerlukan bantuan pernafasan.

- Advertisement -

“Dilaporkan, satu kes kematian baru dilaporkan, menjadikan kes keseluruhan kematian di Malaysia adalah sebanyak 15 kes,” katanya dalam sidang medianya sebentar tadi.

Beliau juga memaklumkan 60 peratus daripada jumlah keseluruhan positif Covid-19 adalah daripada jemaah tabligh yang menghadiri perhimpunan di Masjid Seri Petaling, bulan lalu.

Bagaimanapun, beliau meminta supaya orang ramai tidak berterusan menyalahkan jemaah tabligh berkenaan.

“Janganlah kita persalahkan jemaah tabligh, jangan diskriminasi jemaah tabligh. Apa yang penting adalah kita membantu dengan mengesan Covid-19 di kalangan jemaah tabligh tersebut,” katanya.- HARAKAHDAILY 24/3/2020

- Advertisement -