Tun M mengaku PH punca masalah

- Advertisement -

INILAH tiga pengakuan Tun Dr Mahathir Mohamad yang beliau sampaikan di Majlis Kenduri Rakyat bersempena perkahwinan anak Dato’ Seri Mukhriz Tun Dr Mahathir di Dewan Wawasan, Jitra, hari ini:

- Advertisement -

(1)    Terbentuknya kerajaan baru yang diketuai oleh Tan Sri Muhyiddin Yassin adalah berpunca daripada tindakan Pakatan Harapan (PH) mencalonkan Dato’ Seri Anwar Ibrahim.

(2)    Tun Dr Mahathir tiada masalah untuk BERSATU keluar dari PH, tetapi ia hanya boleh dilakukan setelah beliau meletakkan jawatan sebagai Perdana Menteri.

(3)    Tun Dr Mahathir sememangnya tiada masalah untuk BERSATU bekerjasama dengan PAS, hanya kerjasama secara en bloc dengan Umno sahaja beliau sukar terima.

Inilah pula petikan ucapan Tun Dr Mahathir di Majlis Kenduri Rakyat tersebut:

“Saya kata kat Muhyiddin: Tunggulah, satu hari saya letak jawatan, pada masa itu nak buat apa buatlah. Tapi dia kata: Sekarang ini, mesti buat sekarang ini, mesti kerjasama dengan Najib dengan Umno. Dulu kita benci kepada Najib pasal dia curi duit. Dia sedang dibicara pasal curi duit banyak. Bukan seringgit dua ringgit, bilion-bilion ringgit duit kita dicuri. Macam manalah saya nak kerjasama dengan Najib?”

“Jadi saya kata kat Muhyiddin: Tunggulah. Tetapi dia tak mahu tunggu. Dia nak sekarang jugak. Kita mesti singkir apanama Pakatan Harapan, kita keluar daripada Pakatan Harapan, dan kita dirikan kerajaan Melayu kononnya dengan Umno. Saya kerjasama dengan PAS tak apa jugaklah. Tapi nak kerjasama dengan Umno saya sukar. Pasal kita baru saja kalahkan Umno pasal dia dirikan kerajaan kleptokrat. Nak terima Najib semula yang bermusuh dengan kita susah bagi saya.”

“Walaupun demikian, apabila saya dapati parti Pakatan Harapan ini tiba-tiba tak namakan saya sebagai calon mereka, mereka namakan Dato’ Seri Anwar sebagai calon mereka dan kerana itu saya kalah. Saya tak dapat majoriti. Anwar pun tak dapat majoriti jugak. Kalau parti Pakatan Harapan ini bagi sokongan kepada saya saya tak kalah. Tapi dalam politik ini kita tak taulah apa fikiran apa tindakan.”

Ada sesiapa yang mahu kata BERSATU masih boleh kekal dengan Pakatan Harapan?

DR KAMARUL ZAMAN HAJI YUSOFF – HARAKAHDAILY 7/3/2020

- Advertisement -