Suara Presiden PAS pandang ke Sabah, Sarawak

- Advertisement -

KUALA LUMPUR: Perhatian terhadap Sabah dan Sarawak disuarakan PAS kepada Kerajaan Persekutuan yang kini di bawah kerajaan gabungan baharu dilihat bakal merubah masa depan kedua-dua negeri tersebut.

- Advertisement -

Presiden PAS, Dato’ Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang dalam kenyataan dan sidang media terkini beliau telah mengulangi pendirian terhadap Malaysia Timur yang perlu diberi perhatian oleh kerajaan baharu.

Beliau menyeru pembangunan seimbang antara Semenanjung dengan kedua negeri itu dengan mengutamakan agenda pemulihan ekonomi, merapatkan jurang kaya-miskin dan meningkatkan tahap pendidikan.

Malah, Tuan Guru juga berharap Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin melantik anggota Kabinet dari Sabah dan Sarawak, selain kalangan bukan-Islam serta profesional dengan mengambil kira kemajmukan rakyat Malaysia.

Ketua Pemuda PAS Sabah, Ustaz Zulzaim Hilmee Abidin menyatakan penghargaan atas perhatian Ahli Parlimen Marang itu ke atas Negeri Di Bawah Bayu dan yakin suara tersebut berpengaruh ke atas tindakan kerajaan baharu.

Katanya, Pemuda PAS Sabah berkeyakinan gabungan baharu akan menunaikan hak yang lebih adil kepada negeri tersebut di mana selama ini terpinggir dari arus pembangunan sepatut dikecapinya.

“Saya juga menyeru rakyat Sabah untuk memberi sokongan padu kepada Kabinet yang bakal mencerminkan perpaduan rakyat dan menjamin masa depan lebih baik untuk Sabah.

“Kami juga menyokong agar kerajaan baharu dibentuk dengan prinsip dianggotai ahli Kabinet yang bersih, berintegriti, profesional dan kaliber,” ujarnya menyata harapan.

Manakala Ketua Pemuda PAS Sarawak, Hamdan Sani pula menyifatkan keanggotaan wakil dari Sarawak di dalam Kabinet kerajaan baharu adalah suatu keperluan untuk mengukuhkan politik negara.

Jelasnya, langkah tersebut boleh meneguhkan kembali keyakinan rakyat Bumi Kenyalang setelah polemik politik yang melanda negara, selain untuk membanyakkan inisiatif strategik bagi pembangunan wilayah.

“Kami sangat-sangat menyokong saranan Presiden PAS supaya kerajaan baharu memberi perhatian dan keseimbangan buat Sarawak dan Sabah.

“Juga agar pembangunan wilayah dalam Malaysia dapat dirapatkan jurang ekonomi dan sosialnya, selain integrasi antara kaum negeri ini dengan Semenanjung,” katanya. – HARAKAHDAILY 7/3/2020

- Advertisement -