Covid 19: Munajat kepada yang Esa

- Advertisement -

MASYARAKAT dunia kini berada dalam keadaan bimbang ekoran dilanda wabak Covid 19 yang sedang mengancam nyawa.

- Advertisement -


Malaysia tidak ketinggalan dilanda virus merbahaya ini. Meskipun masih terkawal, namun kes jangkitan masih meningkat.


Selain dari mengambil langkah cegah dan rawat sebagaimana pekeliling yang telah dikeluarkan oleh pihak Kementerian Kesihatan Malaysia mahupun antarabangsa, saya menyeru agar setiap dari kalangan kita mohon pertolongan daripada Allah SWT dengan solat dan bermunajat.


Firman Allah SWT: 
Dan mintalah pertolongan (kepada Allah) dengan bersabar dan mengerjakan sembahyang (munajat); dan sesungguhnya sembahyang itu amatlah berat kecuali kepada orang-orang yang khusyuk. – Surah Al Baqarah : 45


Ayat ini mengarahkan kita mohon pertolongan kepada Allah SWT dengan kaedah 2 + 1. Perlaksanaannya dalam kita mendepani COVID 19 ini ialah :


Kaedah 1 : Bersabar. 


Tidak hilang pertimbangan. Tenang dan mengambil langkah ikhtiari sebagaimana yang digariskan oleh pihak pakar kesihatan. Meskipun menyusahkan dan mengganggu keselesaan kita, bersabar lah.


Patuhi dengan disiplin kesihatan yang tinggi. Pastinya ia juga memerlukan kesabaran yang tinggi sehingga kita tidak ambil mudah. 
Jangan sampai kita mendedahkan diri untuk dijangkiti dan juga jangan sampai kita turut menyebarkannya. (Wal ‘iyazubillah)


Kaedah 2 : Solat.


Ulamak membahaskan erti memohon pertolongan kepada Allah SWT dengan solat ini terhenti atas dua maksud.


2.1 : Solat dengan maksud sembahyang. Ertinya, dirikan sembahyang dua rakaat (paling minima) sebagai ketundukan dan penyerahan diri kita kepada Allah SWT.


2.2 : Solat dengan maksud doa. Ertinya, panjatkan doa dan rintihan (munajat) kepada Allah SWT. Memohon agar kita semua dihindarkan dari wabak yang merbahaya ini.


Marilah kita melaksanakan kaedah (2+1) ini dengan penuh khusyuk. (Fokus dalam pengharapan yang setinggi-tingginya kepada Allah SWT.) Jangan lakukannya secara sambil lewa dan acuh tidak acuh. 


Memang untuk solat dan munajat ini tidak mudah untuk dilakukan, terutama oleh mereka yang angkuh dan tidak yakin kepada Allah SWT. Mereka yang hanya beriman 100% kepada penemuan sains mereka sehingga hilang pergantungan kepada Allah SWT.


Sebagai orang yang beriman, kita tidak menolak usaha ikhtiar termasuk menggunakan hikmah penemuan sains, namun kita kita mesti bergantung (tawakkal) kepada Allah SWT dengan penuh pengharapan, rendah diri dan fokus (khusyu’)


Islam Memimpin Perpaduan
HARAKAHDAILY 7/3/2020

- Advertisement -