PH, usah berpolitik dendam

- Advertisement -

KUALA LUMPUR: Pakatan Harapan (PH) diminta supaya menerima hakikat, Tan Sri Muhyiddin Yassin sebagai Perdana Menteri Malaysia ke-8.

Naib Presiden PAS, Ustaz Idris Ahmad berkata, seharusnya pemimpin PH memberi peluang kepada Tan Sri Muhyiddin untuk memimpin negara ke arah yang lebih baik.

- Advertisement -

“Saya mengharapkan supaya kita (ahli politik) berpolitik biar rasional dan berpolitik untuk memberi khidmat kepada agama dan negara serta rakyat.

“Bukan berpolitik untuk berdendam. Kita ‘politiking’ dapat gaji, sedangkan rakyat menderita daripada ‘politiking’ yang dimainkan oleh ahli politik,” katanya kepada Harakahdaily.

Idris menggesa pemimpin PH belajar dengan kematangan dan sikap berlapang dada yang ditunjukkan pimpinan BN sewaktu kalah dalam Pilihan Raya Umum ke-14 (PRU-14), tidak menyeru rakyat bangkit di jalan raya dan sebagainya.

Katanya lagi, PH telah pun diberi mandat oleh rakyat untuk mentadbir negara dengan lebih baik, sebaliknya hanya memerintah 22 bulan tetapi tidak boleh menerima hakikat kekalahan.

Dalam masa yang sama, beliau menasihati ahli politik supaya berpolitik untuk menyenangkan rakyat.

“Beri peluang kepada Tan Sri Muhyiddin dengan gabungan Muafakat Nasional serta parti-parti lain untuk membangunkan negara. Rakyat perlukan kestabilan negara. Ini yang menjadi keutamaan kepada kami,” jelasnya.

Beliau berkata demikian berikutan terdapat segelintir pimpinan PH yang masih tidak boleh menerima keputusan yang telah dibuat oleh Yang di-Pertuan Agong berhubung pelantikan Ahli Parlimen Pagoh itu sebagai Perdana Menteri ke-8.

Di samping itu, PH juga dikatakan akan mengemukakan undi tidak percaya di Dewan Rakyat terhadap Perdana Menteri apabila sidang dewan berlangsung nanti.– HARAKAHDAILY 03/3/2020

- Advertisement -