Larangan berhibur depan khalayak untuk jaga wanita

- Advertisement -

IPOH: Peraturan hiburan bakal dikuatkuasakan Kerajaan PAS Terengganu yang dikritik Ketua Wanita MCA, Heng Seai Kie sebagai diskriminatif hakikatnya bertujuan menjaga kerahmatan rakyat khususnya kaum wanita.

- Advertisement -

Ketua Penerangan Muslimat PAS Negeri Perak, Ustazah Hasna’ Ab Samad berkata, garis panduan tersebut hanya melarang wanita menari dan menyanyi di khalayak ramai yang terdapat golongan lelaki.

Sedangkan Islam jelasnya, adalah agama kesederhanaan yang sebenarnya tidak melarang untuk menyanyi dan menari kecuali acara itu boleh membawa kepada unsur hingga boleh menaikkan rangsangan nafsu.

Hatta terangnya, andai suatu senaman seperti berzumba sekalipun jika dilakukan kaum wanita secara terbuka hingga terdedah kepada pandangan lelaki atau mengundang tarikan berkaitan juga termasuk dalam tegahan agama.

“Golongan wanita yang membuat tarian lemah gemalai dan menampakkan susuk tubuh badannya yang bersifat erotik juga ditegah termasuk ke atas golongan yang menonton dan menganjurnya,” perincinya lagi.

Katanya, bentuk penampilan seumpama adalah termasuk kemungkaran dan garis panduan dibuat Kerajaan Terengganu termasuk dalam tanggungjawab melindungi wanita dan menjauhi keburukan.

Ustazah Hasna’ memuji langkah diambil Kerajaan Terengganu itu sebagai satu usaha proaktif mentadbir mengikut sistem Islam yang sewajarnya dicontohi Kerajaan Persekutuan. – HARAKAHDAILY 22/2/2020

- Advertisement -