Istiqamah itu bila berkekalan dengan Islam

- Advertisement -

TAMBUN: Kewajiban beristiqamah dengan perjuangan Islam sangat dituntut mencakupi seluruh aspek kehidupan termasuk memelihara diri dan gerakan dari perkara yang melanggar hukum syarak.

- Advertisement -

Lantaran itulah tuntutan perjuangan Islam ini sangat jauh, berat dan dirasai susah untuk melaksanakan kerja-kerjanya yang memerlukan pengorbanan diberikan untuk beristiqamah dilandasannya.

Sebaliknya, jika tidak berkekalan dengan al-Quran dan as-Sunnah yang menjadi teras perjuangan ini, maka akan berlakulah pertikaian terhadap jemaah hingga akhirnya mengambil tindakan untuk meninggalkannya.

Penegasan itu dikemukakan sebagai pengajaran penting terhadap erti istiqamah oleh Pengerusi Lajnah Sejarah dan Arkib PAS Pusat, Dr Mohd Fadli Ghani dalam Ijtimak PAS Kawasan Tambun, baru-baru ini.

Jelasnya, atas istiqamah itulah PAS teguh dengan pendirian mengutamakan usaha menegakkan Islam dan memelihara kepentingan ummah sehingga rela tidak ke Putrajaya jika tidak menguntungkan Islam.

Bahkan menurutnya, langkah strategi politik yang diambil pimpinan PAS khususnya dibawah teraju Presiden PAS, Dato’ Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang sering memberi impak besar kepada gerakan dibuat.

Hadir sama pada program bulanan ini adalah Yang DiPertua dan Timbalan Yang DiPertua serta Setiausaha PAS Tambun, Ustaz Md Salleh Said dan Ustaz Luqmanul Hakim Abu Kassim serta Syed Noor Hisam Syed Hassan. – HARAKAHDAILY 22/2/2020

- Advertisement -