Pemuda jangan menanti, berebut harta kemenangan

- Advertisement -

BAGAN SERAI: Pemuda PAS diingatkan supaya bangun berjihad tanpa menanti datangnya kemenangan, serta menjadikan kurniaan dijanjikan Allah itu untuk terus sujud kepada Allah dan bukannya berebut-rebut harta dunia.

- Advertisement -

Naib Ketua Pemuda PAS Negeri Perak, Ustaz Mohd Zahid Abu Bakar melaungkan nasihat itu agar berwaspada terhadap ujian demi ujian dalam impian menuju kemenangan dengan memetik pengajaran dari ayat 24 surah al-Maidah.

Menurutnya, Bani Israel ketika itu bersikap biadab dan enggan berjihad bersama Nabi Musa sedangkan Allah telah menjanjikan kemenangan yang begitu hampir di tanah Palestin tidak jauh dari mereka ketika itu.

“(Kata mereka) Pergilah kamu wahai Musa dengan Tuhanmu. Kami duduk di sini menunggu kemenangan,” ujarnya pada Himpunan Anak Muda Istiqamah (HIMMAH) Perak 3.0 di Dewan Abdul Wahab Nor, Masjid Tinggi, di sini petang tadi.

Sambung cerita beliau, setelah generasi terkemudian dimenangkan Allah, Bani Israel sekali lagi tergelincir apabila mereka saling berebut harta dunia, sedangkan Allah memerintahkan kaum itu untuk sujud dan solat menyambut kejayaan.

Sikap tersebut dikaitkan Ustaz Zahid dengan kebanggaan menyebut dan berebut projek dan jawatan dalam kerajaan, GLC dan sebagainya yang ia bukan sifat akhlak orang Islam mahupun Pemuda PAS dan Harakah Islam.

Oleh itu beliau bersungguh mengingatkan sahabat Pemuda PAS supaya tidak mengulangi tindakan yang dimurkai Allan itu sebagaimana sejarah Bani Israel sedangkan kemenangan dikurniakan sebagai antara keampunan kepada hamba-Nya.

Terdahulu, lebih 500 motosikal menyertai Konvoi HIMMAH dengan dikelola Pengarah Alternative Riding Club (ARC) Bagan Serai, Azhar Mohamad dimulai taklimat oleh Ketua Penerangan Pemuda PAS Perak, Ustaz Abdul Qahar Syamsuddin Tahir.

Konvoi dari Tol Alor Pongsu ke tapak program itu mengiringi pimpinan PAS Pusat dan Negeri sejauh 29 kilometer dengan turut disertai Timbalan Ketua Pemuda PAS Perak, Ustaz Hafez Sabri.

Sementara itu, Ketua Pemuda PAS Perak, Ustaz Ahmad Faisal Mohd Puait menyifatkan penyertaan besar itu sebagai isyarat anak muda Perak terhadap Kerajaan PH dan semangat kebangkitan yang tidak pernah luntur dalam kalangan generasi tersebut.

Katanya, anak muda yang bersama itu menunjukkan sikap sayangkan agama dan hukum-hakam Allah, serta perpaduan nasional, selain kesediaan dan kemampuan untuk memerintah negeri sebagaimana diperintahkan agama.

Tambahnya juga, ia sebagai suntikan persediaan awal diri anak muda meliputi roh, jasad dan mental menuju PRU15 yang komitmen tersebut akan dizahirkan dengan penyertaan 3,000 peserta dari Perak ke HIMMAH Kebangsaan di Kedah, 29 Februari ini.

Bersama petang tadi adalah Naib Ketua Pemuda PAS Malaysia, Ustaz Afnan Hamimi Taib Azamudden dan Pesuruhjaya PAS Perak, Razman Zakaria. – HARAKAHDAILY 15/2/2020

- Advertisement -