Pinda Akta 333 atasi pemandu mabuk sebabkan maut

- Advertisement -

SAYA menyokong penuh kenyataan Timbalan Presiden PAS, Dato’ Tuan Ibrahim Tuan Man, supaya pandangan yang lebih holistik termasuk daripada perspektif Islam perlu diperhalusi dalam usaha kerajaan mengemuka pindaan ke atas Akta Pengangkutan Jalan 1987 bagi mengatasi gejala pemandu mabuk sehingga menyebabkan banyak kematian orang awam.

- Advertisement -

Malaysia adalah sebuah negara Islam, jadi amat wajar dipertimbangkan saranan Dato’ Tuan Ibrahim iaitu adakah pemandu mabuk yang melanggar mati orang awam dianggap membunuh dengan niat atau tanpa niat dalam konteks perundangan Islam serta adakah wajar pesalah yang menyebabkan kematian orang awam dikenakan hukuman bunuh juga.

Sedangkan negara-negara bukan Islam di Benua Asia seperti Taiwan dan China pun telah mengetatkan undang-undang jalan raya mereka, termasuk bagi menghukum mati pemandu mabuk yang melanggar mati orang awam, begitu juga negara bukan Islam di Benua Eropah seperti Sweden dan di Benua Amerika seperti sesetengah negeri di Amerika Syarikat.

Paling asas adalah untuk menarik selama-lamanya lesen memandu mereka yang didapati memandu di bawah pengaruh alkohol yang pernah dicadangkan oleh bekas Pengarah Jabatan Keselamatan Dalam Negeri dan Ketenteraman Awam, Dato’ Othman Talib, atau menarik selama-lamanya lesen memandu mereka yang mengakibatkan kemalangan maut.

Saya juga menyokong saranan Dato’ Tuan Ibrahim supaya pindaan akta ini mesti dilakukan dalam sidang Dewan Rakyat bulan Mac ini dan tidak ditangguhkan ke bulan Jun atau Julai kerana usaha mengkajinya telah diumumkan oleh Menteri Pengangkutan, Anthony Loke, sejak 2018 dan 2019 lagi, dan bagi mengelakkan lebih banyak nyawa manusia hilang.

Perlu dititikberatkan aspek penguatkuasaan bersepadu daripada semua agensi kerajaan, termasuk Kementerian Kesihatan. Jika penguatkuasa boleh dihantar ke restoran bagi menahan rakyat yang merokok, mengapa penguatkuasa tidak dihantar ke pusat hiburan yang menghidangkan alkohol bagi menahan rakyat yang memandu dalam keadaan mabuk?

Sekian.

“Islam Memimpin Perpaduan”

DATO’ DR MOHD KHAIRUDDIN AMAN RAZALI AT-TAKIRI
Ahli Parlimen Kuala Nerus – HARAKAHDAILY 14/2/2020

- Advertisement -