Bubu naga: Gesa k’jaan selesai ke akar umbi

- Advertisement -

KERAJAAN digesa untuk menyelesaikan isu bubu naga yang turut dikenali sebagai bubu kamban atau China Prawn Net Trap sehingga ke akar umbi berikutan penggunaannya masih lagi berleluasa di beberapa negeri sejak mutakhir ini.

Kerajaan sewajarnya perlu lebih agresif dalam membanteras isu ini dengan mengenal pasti punca utama bubu naga ini masih digunakan lagi walaupun telah diharamkan pada 1 November 2018. Persoalannya, sejauh mana pengharaman penggunaan bubu haram yang dikuatkuasakan benar-benar efektif?

Berdasarkan laporan Jabatan Perikanan Malaysia (DOF), sebanyak 4,261 bubu naga berjaya dirampas pada tahun 2019. Harga bubu naga yang rendah sekitar RM70, mudah didapati terutama yang menjual secara talian di laman sosial termasuk Facebook.

Saya mengucapkan syabas ke atas usaha sama antara DOF, Agensi Penguatkuasaan Maritim Malaysia (APMM) dan pasukan polis marin yang bertungkus-lumus dalam membanteras penggunaan bubu naga secara haram sama ada dalam kalangan rakyat tempatan mahupun warga asing di negara ini.

Namun begitu, penggunaan bubu naga yang diubahsuai melebihi dua injap dan dipasang secara berangkai mengundang impak yang besar terhadap sumber laut sekali gus memusnahkan ekosistem seharusnya dibendung dengan kadar segera secara berkesan.

Selain pemantauan dan penguatkuasaan dipertingkatkan, Kerajaan juga perlu konsisten memberikan pendedahan awal kepada rakyat terutama nelayan tentang kesan buruk akibat penggunaan segala jenis pukat yang diharamkan termasuk bubu naga yang boleh menjejaskan sumber laut negara.

“Islam Memimpin Perpaduan”

YB CHE ALIAS HAMID
Ahli Parlimen Kemaman – HARAKAHDAILY 5/2/2020

- Advertisement -
- Advertisement -