Islam dan politik

- Advertisement -

POLITIK sebahagian dalam Islam

Tidak dapat dinafikan bahawa politik merupakan sebahagian dalam Islam. Ini kerana sifat syariat Islam itu sendiri bersifat komprehensif atau syumuliah yang merangkumi pelbagai aspek dalam lapangan kehidupan. Dari sekecil-kecil perkara sehingga ke peringkat yang besar.

Politik dari sudut makna asas ialah urus tadbir. Ia merupakan gelagat manusia dalam mengurus sesuatu urusan bagi mencapai sesuatu tujuan. Secara spesifiknya, politik yang difahami secara langsung di minda dalam kerangka semasa ialah kuasa pemerintahan dan pentadbiran negara.

Difahami dari sudut makna itu, maka politik yang diguna pakai sekarang mengambil terjemahan dari perkataan Arabnya yang berbunyi siyasah (السياسة). Dan perkataan ini diguna pakai oleh Rasulullah S.A.W dalam menyatakan para Rasul yang memimpin atau mengurus urusan kaum mereka iaitu Bani Israil sebagaimana teks hadith dari Abu Hurairah bahawa Rasulullah S.A.W bersabda:

- Advertisement -


كَانَت بَنُو إسرَائِيلَ تَسُوسُهُمُ الأَنْبياءُ، كُلَّما هَلَكَ نَبِيٌّ خَلَفَهُ نَبيٌّ، وَإنَّهُ لا نَبِيَّ بَعدي، وسَيَكُونُ بَعدي خُلَفَاءُ فَيَكثُرُونَ

“Adalah Bani Israil, mereka dipimpin urusannya oleh para Nabi. Ketika seorang Nabi wafat, Nabi yang lain datang menggantinya. Tidak ada Nabi setelahku, namun akan ada ramai para khalifah.”

(al-Bukhari dan Muslim)


Difahami dari hadith di atas, menunjukkan politik dengan erti kata urus tadbir urusan mereka yang berada di bawah pimpinannya. Lantaran itu, politik Islam memimpin urusan manusia untuk mencapai kebaikan di dunia dan membawa mereka ke jalan Allah S.W.T.

Justeru, politik ialah:


تدبير أمور الناس عامة في جلب المصالح ودفع المفسد في شؤون الحياة

“Urus tadbir urusan manusia umumnya dalam membawa maslahat dan menolak kerosakan pada urusan kehidupan.”


Dan politik yang dinisbahkan pada sifat Islam tidak boleh lari dari:

(1) Panduan dari al-Quran dan as-Sunnah.
(2) Pertimbangan maslahat dan mudarat pada neraca syarak bukan nafsu emosi.
(3) Mendaulatkan agama dan menegakkan syariat sebagai punca kuasa bagi merealisasikan kejayaan di dunia dan akhirat kelak.

Politik berdasarkan perintah Allah S.W.T

Jika ditanya mana dalil berpolitik? Asasnya adalah mengambil maksud dan tanggungjawab pada peranan khalifah yang disebutkan dalam firman Allah S.W.T berikut:


وَإِذۡ قَالَ رَبُّكَ لِلۡمَلَـٰۤىِٕكَةِ إِنِّی جَاعِلࣱ فِی ٱلۡأَرۡضِ خَلِیفَةࣰۖ

“Dan (ingatlah) ketika Tuhanmu berfirman kepada Malaikat; “Sesungguhnya Aku hendak menjadikan seorang khalifah di bumi”

[Al-Baqarah: 30]


Syeikh Abu Hasan Ali an-Nadwi di antara para ulamak yang mendefinisi khalifah yang dimaksudkan ialah:


إقامة / حراسة الدين وسياسة الدنيا به

“Mendirikan atau menjaga agama dan mengurus dunia dengannya (panduan agama).”


Malah penekanan politik dan berhubung kaitkan dengannya seperti kuasa, pemerintahan, pentadbiran dan apa sahaja turut ditekankan oleh ulamak tasawuf terkenal iaitu Imam al-Ghazali menerusi kata-katanya:


الدين والسلطان توأمان… الدين أس والسلطان حارس وما لا أس له فمهدوم وما لا حارس له فضائع

“Agama dan kekuasaan bagaikan saudara kembar… Agama adalah asas dan kekuasaan adalah penjaganya. Apa saja yang tak ada asasnya akan hancur, dan apa saja yang tak ada penjaganya akan lenyap.”

(al-Ghazali, al-‘Iktiqad fi al-Iqtishad)


Meninggalkan politik dan membiarkan politik dikuasai oleh golongan perosak menjadi satu kesalahan di sisi agama. Malah inilah yang disukai oleh musuh agama. Umat Islam akhirnya akan dikuasai urusan mereka oleh golongan perosak yang membawa kerosakan.

Malah lebih teruk jika umat Islam termakan doktrin sekularisme yang memisah agama dan urusan politik. Amaran dari Syeikh Mustafa Sabri, mufti terakhir Khilafah Uthmaniyyah dengan memberi peringatan tegas dan ancaman bahawa memisahkan agama dengan politik, adalah jalan paling mudah untuk menjadi kafir.

Hal ini kerana tempelak dari Allah kepada ahli kitab apabila mereka menjuzukkan agama menurut nafsu. Diambil apa yang disukai dan dibuang pada perkara yang dibenci.

Firman Allah S.W.T:


أَفَتُؤۡمِنُونَ بِبَعۡضِ ٱلۡكِتَـٰبِ وَتَكۡفُرُونَ بِبَعۡضࣲۚ فَمَا جَزَاۤءُ مَن یَفۡعَلُ ذَ ٰ⁠لِكَ مِنكُمۡ إِلَّا خِزۡیࣱ فِی ٱلۡحَیَوٰةِ ٱلدُّنۡیَاۖ وَیَوۡمَ ٱلۡقِیَـٰمَةِ یُرَدُّونَ إِلَىٰۤ أَشَدِّ ٱلۡعَذَابِۗ وَمَا ٱللَّهُ بِغَـٰفِلٍ عَمَّا تَعۡمَلُونَ

“Maka patutkah kamu hanya percaya kepada sebahagian (dari isi) Kitab Taurat dan mengingkari akan sebahagian yang lain? Maka tiadalah balasan bagi orang yang berbuat demikian itu dari antara kamu, selain dari kehinaan ketika hidup di dunia, dan pada hari kiamat akan ditolak mereka ke dalam azab seksa yang amat berat. Dan (ingatlah), Allah tidak sekali-kali lalai akan apa yang kamu lakukan.”

[Al-Baqarah: 85]


Politik dalam menyempurnakan tanggungjawab syahadah


Syeikh Dr Yusuf al-Qaradhawi di dalam kitabnya yang berjudul ‘Jarimah al-Riddah Wa ‘Uqubatuha’ menyatakan bahawa dalam asas tauhid pada syahadah لا إله إلا الله iaitu ‘Tiada Tuhan melainkan Allah S.W.T’ terdapat 3 unsur asas dalam menjelaskannya. 3 unsur ini dimuatkan di dalam satu surah di dalam al-Quran, iaitu surah Al-An’am:

(1)


أن يكون الله ربا

“iaitu tidak ada Tuhan melainkan Allah S.W.T.”


Firman Allah S.W.T:


قُلۡ أَغَیۡرَ ٱللَّهِ أَبۡغِی رَبࣰّا وَهُوَ رَبُّ كُلِّ شَیۡءࣲۚ

“Katakanlah (wahai Muhammad): “Apakah (patut) aku mencari tuhan selain Allah, padahal Dialah tuhan bagi segala sesuatu.”

(al-An’am: 164)


(2)


أن يكون الله وليا

“Iaitu tidak ada wali (pelindung) melainkan Allah S.W.T”


Firman Allah S.W.T:


قُلۡ أَغَیۡرَ ٱللَّهِ أَتَّخِذُ وَلِیࣰّا فَاطِرِ ٱلسَّمَـٰوَ ٰ⁠تِ وَٱلۡأَرۡضِ وَهُوَ یُطۡعِمُ وَلَا یُطۡعَمُۗ

“Katakanlah (wahai Muhammad): “Apakah aku akan menjadikan pelindung selain Allah yang menjadikan langit dan bumi, padahal Dia memberi makan dan tidak diberi makan”.


(al-An’am: 14)


(3)


أن يكون الله حاكما

“Iaitu tidak ada hukum yang wajib diikuti melainkan hukum Allah S.W.T.”


Firman Allah S.W.T:


أَفَغَیۡرَ ٱللَّهِ أَبۡتَغِی حَكَمࣰا وَهُوَ ٱلَّذِیۤ أَنزَلَ إِلَیۡكُمُ ٱلۡكِتَـٰبَ مُفَصَّلࣰاۚ وَٱلَّذِینَ ءَاتَیۡنَـٰهُمُ ٱلۡكِتَـٰبَ یَعۡلَمُونَ أَنَّهُۥ مُنَزَّلࣱ مِّن رَّبِّكَ بِٱلۡحَقِّۖ فَلَا تَكُونَنَّ مِنَ ٱلۡمُمۡتَرِینَ

“(Katakanlah wahai Muhammad): “Patutkah aku (terpedaya dengan kata-kata dusta Syaitan-syaitan itu sehingga aku) hendak mencari hakim selain dari Allah, padahal Dia lah yang menurunkan kepada kamu kitab Al-Quran yang jelas nyata kandungannya satu persatu (mengenai yang benar dan yang salah)?” Dan orang-orang yang Kami berikan kitab, mengetahui bahawa al-Quran itu adalah diturunkan dari Tuhanmu dengan sebenar-benarnya. Oleh itu, jangan sekali-kali engkau menjadi (salah seorang) dari golongan yang ragu-ragu.”

(al-An’am: 114)


Yang dimaksudkan dengan unsur yang ketiga tersebut ialah tidak mencari hukum yang selain daripada hukum yang diturunkan oleh Allah S.W.T sebagai undang-undang dalam kehidupan. Wajib bagi manusia sekalian untuk membuang atau menolak kepatuhan bagi segala hukum-hakam selain hukum Allah S.W.T dan yang bertentangan dengan-Nya. Ini termasuklah peraturan dan perundangan yang bercanggah dengan syariat Islam.

Lantaran itu, politik yang menjadi punca kuasa sesuatu perundangan adalah untuk melaksanakan hukum dan syariat Allah menerusi perundangan yang dibentuk. Tanpa politik, perlaksanaan hukum dan syariat yang memerlukan punca kuasa perundangan tidak mampu dilaksanakan.

Politik Sekularisme punca segala masalah

Serangan pemikiran ke atas umat Islam merupakan cabaran besar. Meskipun tiada alat senjata yang diangkat namun serangan penyelewengan pemikiran lebih merbahaya. Di antara serangan pemikiran tersebut ialah doktrin Sekularisme.

Asasnya apa sahaja serangan pemikiran dari sudut ideologi Barat ialah menjauhkan manusia dari nilai agama dan berpegang kepada panduan agama dalam kehidupan.

Disebabkan itu, ideologi Barat atas nama apa sekalipun adalah bertujuan:


“View of life of without God centric”


Menjadikan manusia bertindak tanpa memikirkan soal dosa dan pahala. Apa yang dilakukan adalah semata-mata keinginan dan kepuasan nafsu. Nilai hak manusia diangkat secara mutlak dan dijadikan perjuangan agung. Pasak kehidupan berteraskan ‘human centric’ dengan laungan slogan hak asasi manusia (human right).

Agama diketepikan atau ‘dibuang’ dari skop kehidupan termasuk politik. Inilah bahaya dalam kehidupan seorang muslim yang sepatutnya. Kehidupan seorang muslim berteraskan paksi keimanan. Tidak hanya memikirkan keuntungan di dunia tetapi yang lebih utama memastikan kejayaan dan keselamatan di akhirat kelak.

Sekularisme menjadi hal agama dalam ruang lingkup terhad dalam batasan bangunan masjid dan surau. Malah di dalam pengajian agama pula dibuang silibus yang berkaitan politik, jihad, negara Islam dan apa yang mempunyai kaitan.

Apabila agama disempitkan, politik pula tiada kaitan panduan dari agama maka masuklah unsur politik jenis Machivialle iaitu matlamat menghalalkan cara. Demi sesuatu yang diinginkan maka akan dilakukan tanpa mengira soal dosa pahala, batasan halal haram kerana yang diberikan kepentingan ialah mencapai matlamat yang dikehendaki.

Kesannya lahirlah ‘politikus’ yang banyak bermain persepsi negatif demi memenangi ke atas pihak lawan dengan cara jahat. Rakyat dijadikan mangsa kerana rakyat hanya alat demi meraih jawatan, kuasa dan pangkat. Hilangnya sifat amanah dalam menjalankan tugas.

Benarlah sabda Rasulullah S.A.W:


إذا ضيعت الأمانة فانتظر الساعة” قال: كيف إضاعتها؟ قال: “إذا وُسِدَ الأمرُ إلى غير أهله فانتظر الساعة”

“Apabila hilangnya sifat amanah maka nantikanlah kehancuran. Lelaki Badwi bertanya: Bagaimana hilangnya sifat amanah? Sabda Baginda S.A.W: Apabila diserahkan urusan kepada yang bukan ahlinya maka nantikanlah kehancuran.”

(Riwayat al-Bukhari)

Hilangnya sifat amanah kerana tiada panduan agama dalam berpolitik. Politikus menjadi hamba nafsu. Nilai iman sudah hilang maka tiada lagi sifat amanah. Hadith dari Anas meriwayatkan bahawa Rasulullah S.A.W bersabda:

لا إيمان لمن لا أمانة له

“Tiada iman bagi seseorang yang tiada amanah baginya”

(Riwayat Ahmad)


Disediakan oleh:
USTAZ DR MUHAMAD ZUHAILI DR HJ SAIMAN
Pengerusi
Lajnah Perkaderan Ulamak Pelapis (LPUP),
Dewan Ulamak PAS Pusat – HARAKAHDAILY 31/1/2020

- Advertisement -