Isu Maszlee: Pendidikan harus bebas dari politik sempit

- Advertisement -

SAYA menggesa agar Perdana Menteri segera menggantikan jawatan Menteri Pendidikan agar kekosongan jawatan tersebut tidak membawa kesan yang besar kepada bidang pendidikan khususnya.

- Advertisement -

Walau bagaimanapun, saya meletakkan harapan yang tinggi kepada pengganti beliau agar tidak mencampuradukkan urusan pendidikan dengan politik agar Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia khususnya boleh dicapai seiring dengan perkembangan Revolusi Industri (IR 4.0).

Isu-isu seperti pemberian peruntukan kepada Sekolah Menengah Persendirian Cina (SMPC) yang jelas sekali bertentangan dengan Akta Pendidikan amat mengecewakan dan tidak mustahil ini hasil campur tangan politik dalam bidang pendidikan.

Menteri yang bakal menggantikan Dr. Maszlee seharusnya dapat segera menyelesaikan masalah-masalah yang sehingga kini belum diselesaikan seperti isu pengecualian pembayaran PTPTN sehingga gaji RM4,000 serta isu Jawi dan UEC. Beliau sewajarnya tegas dan berprinsip dalam mempertahankan isu Jawi agar identiti sejarah Malaysia terus dikekalkan.

Oleh itu, saya menggesa agar isu-isu nasional berkaitan dengan pendidikan tidak dicampur aduk dengan politik. Aspek pendidikan seharusnya bersih dari campur tangan politik agar rakyat dapat menikmati peluang pendidikan seadil-adilnya.

“Islam Memimpin Perpaduan”

YB SHAHARIZUKIRNAIN ABDUL KADIR
Ahli Parlimen Setiu – HARAKAHDAILY – 3/1/2020

- Advertisement -