Jangan jadi ‘putar alam’

- Advertisement -

Semua makhluk mengenali kawasan alam sekitar masing-masing, sehingga haiwan yang tidak berakal mengenali habitatnya secara tabii.

- Advertisement -

Hidupan darat tidak melompat untuk hidup di kawasan air kerana tidak mahu mencari mati. Hidupan laut juga kalau sesat ke sungai air tawar, cepat-cepat pulang ke laut kerana rasa tidak selesa hidup di alam sekeliling yang tidak sesuai dengan kejadiannya.

Malangnya ada manusia yang berakal suka melampau, sehingga melakukan sesuatu di luar alam manusia.

Perlu difahami bahawa kejadian sesama manusia yang dicipta mengikut fitrahnya ada kelainan masing-masing, walaupun satu jenis manusia dan hidup bermasyarakat madani yang bertamadun. Antaranya pelbagai bahasa dan warna kulit:

﴿وَمِنۡ ءَايَٰتِهِۦ خَلۡقُ ٱلسَّمَٰوَٰتِ وَٱلۡأَرۡضِ وَٱخۡتِلَٰفُ أَلۡسِنَتِكُمۡ وَأَلۡوَٰنِكُمۡۚ إِنَّ فِي ذَٰلِكَ لَأٓيَٰتٖ لِّلۡعَٰلِمِينَ٢٢﴾

“Dan di antara tanda-tanda yang membuktikan kekuasaan dan kebijaksanaanNya ialah kejadian langit dan bumi, dan perbezaan bahasa dan warna kulit kamu. Sesungguhnya yang demikian itu mengandungi keterangan-keterangan bagi orang-orang yang berpengetahuan”. (Surah Ar-Rum: 22)

Peta dunia sejak dahulu kala didiami oleh pelbagai bangsa di atas satu muka bumi ini, bukan sahaja terdapat musim dan suhu yang berbeza, tetapi terdapat juga perbezaan bangsa, bahasa, budaya, agama dan lain-lain, bahkan berbeza selera dalam satu keluarga yang kecil.

Dalam peta zaman dahulu, Rantau Nusantara dikenali dengan nama Alam Melayu, selain ada Benua China dan Benua Keling (benua kecil India, istilah yang digunakan dalam bahasa dahulu) sebelum penduduk di sini mengenali dunia yang lebih luas.

Para ilmuwan mantik menyatakan sifat alam mengalami perubahan seperti perubahan muka bumi dengan sebab tabii atau bencana alam dan perubahan kejadian manusia disebabkan berlaku percampuran bangsa dan bahasa dalam dunia terkini. Sepatutnya kalangan yang betul ilmu pengetahuannya memahami keadaan alam ini di mana negerinya berada dan bumi tempat dia berpijak.

Maka umat Islam yang diajar kuat berpegang dengan ajaran Islam sangat menghormati perbezaan yang tidak boleh dipaksa kepada kejadian manusia, walaupun manusia yang berlainan hidup bersama dalam bermasyarakat majmuk. Inilah sifat yang masih ada dalam diri Bangsa Melayu yang beragama Islam, sehingga menjadikan mereka tidak fanatik perkauman.

Sepatutnya kaum lain menghormati dan mengenang budi terhadap keizinan Bangsa Melayu yang berpijak dahulu di Alam Melayu ini. Kewujudan kaum lain di Tanah Melayu kerana keadaan yang diwujudkan pada zaman penjajahan dahulu.

Tulisan Bahasa Melayu berhuruf Al-Quran adalah warisan asal Bahasa Melayu yang sengaja dirosakkan oleh penjajah dahulu dalam agendanya khusus terhadap umat Islam dan agamanya.

Bahasa Melayu yang berhuruf Jawi dinisbahkan daripada perkataan Jawa, salah satu rumpun Melayu yang terbesar di Nusantara yang telah digunakan dalam bahasa etnik lain di Alam Melayu dengan menggunakan tulisan berhuruf yang sama seperti Bahasa Champa, Tagalog, Acheh, Minang, Banjar dan lain-lain. Selain itu, Bahasa Turki di Asia Tengah, Bahasa Urdu di India, Bahasa Parsi di Iran, Bahasa Swahili di Afrika dan lain-lain juga menggunakan tulisan sama apabila bangsanya menganut Islam.

Namun, penjajah tidak mengacau Bahasa Cina, Bahasa Tamil dan bahasa lain daripada kaum yang menganut agama bukan Islam.

Maka adalah menjadi kewajipan kepada kaum Melayu berusaha untuk kembali kepada tulisan asalnya yang telah dirosakkan oleh penjajah Barat. Bahkan, kaum lain yang datang ke Tanah Melayu dan telah diberi hak berbahasa mereka sendiri juga berkewajipan mempelajari bahasa Alam Melayu ini. Jangan bersikap fanatik dengan bahasa kaum mereka di negeri asal usul dan berputar melawan arus di Alam Melayu ini.

Ingat bahawa rumpun Melayu yang beragama Islam tidak fanatik, tetapi menjadi hak mereka memperkasakan Bahasa Melayu di Alam Melayu sehingga telah pun berjaya menjadikan Bahasa Melayu sebagai bahasa perantaraan pelbagai kaum, di samping menjadi Bahasa Kebangsaan atau bahasa rasmi negara.

Agenda menolak pemerkasaan Bahasa Melayu adalah agenda penjajah dahulu yang ditolak oleh rakyat di sini bersama agenda mengeluarkan penjajah daripada tanah air, bukan sahaja jasadnya termasuk juga segala perancangan yang merosakkan jati diri, khususnya terhadap Islam dan penganutnya.

Maka akan tiba masanya kami boleh mengisytiharkan bahawa mereka yang menimbulkan kebencian terhadap bahasa asal Melayu yang membawa kesan pengaruh Islam di rantau ini adalah saki baki penerusan agenda penjajah baharu, musuh yang wajib diisytiharkan jihad terhadapnya.

Mereka yang mengambil langkah benci terhadap Bahasa Melayu berhuruf Jawi adalah terlampau ekstrem menjadi laksana menjolok sarang tebuan yang sangat besar bencana dan padahnya.

Allah berfirman menunjukkan sempadan hubungan kami dengan bukan Islam di dalam Al-Quran:

﴿لَّا يَنۡهَىٰكُمُ ٱللَّهُ عَنِ ٱلَّذِينَ لَمۡ يُقَٰتِلُوكُمۡ فِي ٱلدِّينِ وَلَمۡ يُخۡرِجُوكُم مِّن دِيَٰرِكُمۡ أَن تَبَرُّوهُمۡ وَتُقۡسِطُوٓاْ إِلَيۡهِمۡۚ إِنَّ ٱللَّهَ يُحِبُّ ٱلۡمُقۡسِطِينَ٨ إِنَّمَا يَنۡهَىٰكُمُ ٱللَّهُ عَنِ ٱلَّذِينَ قَٰتَلُوكُمۡ فِي ٱلدِّينِ وَأَخۡرَجُوكُم مِّن دِيَٰرِكُمۡ وَظَٰهَرُواْ عَلَىٰٓ إِخۡرَاجِكُمۡ أَن تَوَلَّوۡهُمۡۚ وَمَن يَتَوَلَّهُمۡ فَأُوْلَٰٓئِكَ هُمُ ٱلظَّٰلِمُونَ٩﴾

“Allah tidak melarang kamu daripada berbuat baik dan berlaku adil kepada orang-orang yang tidak memerangi kamu kerana agama (kamu), dan tidak mengeluarkan kamu dari kampung halaman kamu; sesungguhnya Allah mengasihi orang-orang yang berlaku adil. (8); Sesungguhnya Allah hanyalah melarang kamu daripada menjadikan teman rapat orang-orang yang memerangi kamu kerana agama (kamu), dan mengeluarkan kamu dari kampung halaman kamu, serta membantu (orang lain) untuk mengusir kamu. Dan (ingatlah), sesiapa yang menjadikan mereka teman rapat, maka mereka itulah orang-orang yang zalim”. (Surah Al-Mumtahanah: 8-9)

Terang lagi bersuluh, bahawa mereka yang menunjukkan penentangan terhadap Bahasa Melayu tulisan Jawi kerana pengaruh Islamofobia terhadap umat Islam yang sedang ditaja oleh musuh Islam di seluruh dunia, walaupun umat Islam sudah lama memperkenalkan konsep tiada paksaan dalam dakwah Islam, dan boleh hidup bersama dalam masyarakat majmuk.

Kami menggalakkan penganut Islam mempelajari pelbagai bahasa dunia termasuk Bahasa Cina dan Tamil, serta tidak memaksa penganut bukan Islam menukar bahasanya setelah masuk Islam. Maka adalah sangat tidak saksama jika mereka menghalang kaumnya mempelajari bahasa kami, lebih malang kalau tidak sedar dirinya berada di Alam Melayu.

Sebenarnya tujuan bahasa untuk menjalinkan hubungan lebih erat dengan masyarakat di Alam Melayu ini. Adalah lebih mudah menerangkan Islam dengan bahasa ibunda masing-masing bagi menarik bukan Islam kepada Islam daripada menggunakan tulisan Jawi. Maka janganlah jadikan satu-satunya sebab masuk Islam kerana tulisan Jawi.

Umat Islam dilarang mencari musuh, bahkan digalakkan berdamai. Tetapi kalau dipaksa berrmusuh, maka diharamkan berundur.

“Islam Memimpin Perpaduan”

ABDUL HADI AWANG
Presiden PAS

Bertarikh: 2 Jamadil Awal 1441 / 29 Disember 2019 – HARAKAHDAILY 29/12/2019

- Advertisement -