Yang Melayu payah lupa abu Chin Peng

- Advertisement -

MALAYSIA baru saja lepas dilanda debu dan abu jerebu. KIni ia dilanda pula oleh ‘abu’ Chin Peng, satu jerebu yang wujud tetapi tidak dapat dilihat.

- Advertisement -

Di luar negara semua sibuk dengan abu pencemaran air, udara dan bunyi. Dalam negeri sejak kebelakangan ini kita menghambat anasir Abu Sayyaf, justeru ancamannya kepada keamanan.

Kita juga banyak gangguan abu seperti Abu Urwah, Abu Amar, Abu itu dan Abu ini yang menjadi gangguan kepada setengah dan tidak jadi gangguan kepada setengah.

Tetapi kini kita diganggu pula oleh abu Chin Peng yang diharam masuk apabila mayat pemimpin Parti Komunis Malaya itu dibakar di Thailand sematinya tahun 2013 dulu. Tiba-tiba abu tadi diseludupkan ke Perak, tanah kelahirannya.

Sebahagian abu itu ditabur di laut, boleh dimakan ikan dan setengahnya ditabur di hutan belantara yang dipercayai pernah menjadi kubu pejuang komunis khususnya Chin Peng di zamannya dulu.

Mengapa ia tidak ditanam saja di mana-mana pekan Kampung Koh, Sitiawan tempat keluarganya. Mengapa ditabur di hutan jika ia tidak demi memperingati kawasan simbolik perjuangan keganasannya dulu?

Di sisi kerajaan dan perjuangan menentang komunis abunya menjadi larangan. Ramai yang mati perantau tetapi abunya tidak dibawa balik ke sini. Tetapi mengapa abu Chin Peng mesti dibawa ke Perak jika tidak justeru sentimen atas perjuangannya?

Memang ramai yang tersinggung dan tercabar dengan penyeludupan abu yang tiada apa ertinya bagi setengah dan bagi setengah ia besar ertinya.

Keluarga mangsa termasuk polis amat pilu dengan kejadian itu. Bekas polis yang tak terasa mungkin Rahim Nor saja.

Perdana Menteri Dr. Mahathir tidak berkongsi hiba atas penyeludupan abu itu. Padanya abu itu tidak boleh apa-apa. Baginya ia boleh dilupakan. Tetapi orang Melayu ditempelak oleh Mahathir sebagai bangsa yang mudah lupa. Mungkin banyak yang Melayu lupa tetapi menyuruh orang Melayu lupakan angkara keganasan Chin Peng adalah payah.

Logiknya Melayu Mahathir payah lupa, tetapi berbeza dengan Melayu yang tidak lupakan keganasan komunis, Mahathir mudah lupa. Mungkin banyak lagi yang dia lupa, antara lupa menempelak Melayu mudah lupa.

Ada yang berkongsi reaksi dengan Mahathir dan menyfatkan Melaya bangsa mudah dipermain dan mudah emosi dan melatah.

Jika Melayu dikira bangsa yang emosi adakah Melayu saja yang begitu. Ketika abu Chin Peng melanda Malaysia, seorang graduan pada hari konvokesyennya menabik secara Hitler dan Nazi. Nazi dan Hitler sudah lama jadi abu. Tiada apa yang Nazi dan Hitler dapat buat lagi.

Tetapi kedutaan Jerman di Kuala Lumpur payah melupakan kekejaman Hitler dan penderitaan yang dunia alami atas kekejaman itu.

Jerman kini sudah tidak macam Jerman dulu. Tetapi payah bagi Jerman hendak melupakan abu Hitler dan Nazi itu. Apa lagi zionis Yahudi yang tinggi dendamnya terhadap Nazi.

Graduan yang menabik secara Hitler itu hanya seorang diri. TIada apa yang dapat dibuatnya bagi mengulangi keganasan Jerman dulu. Tetapi Jerman amat tersinggung dengan kejadian terpencil di Malaysia itu.

Apakah orang Melayu lebih bodoh dan lebih emosi dari Jerman? Adakah Mahathir gelak dengan reaksi kedutaan Jerman itu?

Chin Peng sudah jadi abu, tetapi Parti Komunis Malaya adalah cabang dari Parti Komunis China. Komunis sudah hancur. Tanah Besar China tidak hancur. Itu yang payah dilupai dengannya. – HARAKAHDAILY 4/12/2019

- Advertisement -