Pantau Komunis: KERABAT Perak akan wujudkan USIK

- Advertisement -

LUMUT: Usaha Singkir Idealogi Komunis (USIK) bakal ditubuhkan bagi memantau tindakan pihak tertentu yang sengaja meniupkan idealogi perjuangan Parti Komunis Malaya di negara ini.

- Advertisement -

Perkara tersebut dimaklumkan Pengerusi Kebajikan Rangkaian Bekas Angkatan Tentera Malaysia (KERABAT) Negeri Perak, Hamidun Ahmad berikutan perkembangan isu tersebut.

Tegas beliau, ahli-ahli KERABAT menolak sama sekali perjuangan Komunis dan tindakan memberi penghormatan kepada perjuangan pihak pengganas itu harus ditentang oleh seluruh rakyat.

Isu tersebut kembali timbul berikutan tindakan sekumpulan pihak yang membawa masuk abu mayat bekas Setiausaha Agung Parti Komunis Malaya, Chin Peng ke negara ini sebelum dibuang di laut Lumut.

Hamidun turut membidas pimpinan kerajaan yang dilihat menyebelahi isu tersebut selain mempersoalkan sikap berdiam diri Ahli Parlimen Lumut dalam menyatakan pendirian.

“Tindakan berdiam diri seolah-olah tidak sensitif dengan pendirian penduduk tempatan yang majoriti tentera dan bekas tentera. Tindakan simpati kepada perjuangan Chin Peng akan mengguris hati semua pejuang negara atas kekejaman pernah dilakukan,” ujarnya.

Tempelaknya, pihak yang membawa abu mayat Chin Peng sebenarnya cuba menimbulkan sentimen kurang selesa kepada masyarakat dan juga bersikap rasis. – HARAKAHDAILY 2/12/2019

- Advertisement -