Pak Kadok PAN dan Tender Terbuka Pak Pandir

- Advertisement -

SAMPAI kepada saya bahawa Menteri terbabit dan juak-juaknya terlalu lembab untuk menyesuaikan diri dengan sistem kerajaan, tetapi nafsu politik dan ego mereka membuak-buak.

Demi mengembangkan pengaruh politik yang semput, Akta dipinda untuk membolehkan majoriti Ahli Jemaah Pengarah (AJP) dilantik oleh Menteri, berbanding pemilihan dalam Mesyuarat Agong. Proses dimulakan dengan membunuh demokrasi di PPK dan PPN hinggalah ke NAFAS. Menggunakan kuasa Menteri itulah mereka merodak, merobek dan mencengkam Pertubuhan Peladang Kebangsaan, Negeri dan Kawasan melalui dasar baru pelantikan AJP.

Daripada sembilan orang AJP PELADANG Negeri, lima orang dilantik oleh  Menteri. Ia lebih ramai daripada yang dipilih melalui Mesyuarat Agong PELADANG (4 orang).

Demikian juga AJP di NAFAS, enam orang daripada 11 AJP dilantik oleh Menteri, selebihnya melalui pertandingan dalam Mesyuarat Agong.  AJP selain lantikan Menteri itu bukan mewakili BN atau parti politik lain, tetapi mereka dipilih oleh ahli PELADANG dalam Mesyuarat Agong. Jangan ubah fakta ini.

Kalau dipilih secara demokrasi dalam Mesyuarat Agong semuanya, tiada sesiapapun daripada PAN dapat menduduki kerusi AJP Nafas. Mereka tiada akar umbi dari kalangan peladang dan petani, mereka menetas dan ada kuasa politik dari bantuan DAP dan PKR saja.

Saya bersetuju bahawa lantikan Menteri di AJP NAFAS tidak salah, melainkan mereka dilantik untuk membuat salah atau berpakat untuk membina kepentingan politik dengan mengkudakan PPK, PPN dan NAFAS.

Umpamanya mengarahkan pengurusan NAFAS atau pihak berkepentingan dengan NAFAS menempah dan membayar bil hotel untuk kegunaan pemimpin dan ahli PAN sewaktu berkempen dalam Pilihan Raya Kecil Tanjung Piai. Isu bayaran bilik hotel ini didedahkan oleh Dato’ Seri Dr Wee Kah Siong dalam Parlimen semalam.

Maklumlah mereka kini memiliki suara majoriti. Perlu diingat, PPK, PPN dan NAFAS bukan GLC milik kerajaan, ia milik 920,000 orang peladang, petani dan pesawah melalui pegangan saham mereka.

Bagaimana ia bermula?

Sejak November 2018, apabila Kementerian Kewangan memotong hampir separuh peruntukan Kementerian Pertanian, khususnya berkaitan baja subsidi, pengurusan kilang baja NAFAS di Gurun menggelupur.

Mereka mendesak Menteri Pertanian dan Ahli-ahli Parlimen memperjuangkan peruntukan yang mencukupi memandangkan kilang baja NAFAS akan mengalami masalah besar jika bajet dan produksi dikurangkan. Sebahagian production plant terpaksa ditutup. Pekerja terpaksa berhenti.

Dasar bunuh diri

Dasar populis tender terbuka membuatkan NAFAS menggelupur lagi kerana mereka tahu persaingan di pasaran bebas akan dimanipulasi oleh taikun-taikun Kapitalis yang tidak ada tanggung jawab lain, selain mencipta untung untuk faedah seorang dua pemilik syarikat.

Kali ini mungkin keseluruhan operasi kilang dan rantaiannya terpaksa dihentikan dan pemegang saham akan menerima kerugian. Mereka adalah ahli-ahli peladang seluruh negara.

Baja import boleh masuk ke pasaran pada bila-bila masa. Isu kualiti baja NAFAS dituduh terlalu rendah dan diselewengkan, dimainkan semahunya, tetapi tiada tangkapan atau pendakwaan di mahkamah dilakukan. Nafas akhirnya digantung dengan kuasa Menteri untuk melakukan rombakan – atau sebetulnya rompakan?

Akta dipinda dan pelantikan kuota Menteri di semua peringkat AJP PPK, PPN dan NAFAS dilaksanakan.

Selepas pelantikan kuota yang kontroversi itu dilaksanakan, bantahan pemegang saham yang telah menjadi minoriti dalam AJP muncul di semua peringkat, tetapi diabaikan.

Suara ahli peladang asli dalam AJP PPK, PPN dan NAFAS dibisukan, kini hanya ada suara dan kuasa peladang tiruan daripada PAN dan aktivis politik PH yang membentuk majoriti.

Tiba-tiba semua masalah yang didakwa berlaku sehingga NAFAS digantung itu selesai dengan sendirinya. Demokrasi diubah menjadi kuku besi. Pemegang saham hilang kuasa. Lengkaplah usaha mempolitikkan PPK, PPN dan NAFAS.

Kementerian Pertanian memanggil tender terbuka untuk kerja-kerja berkaitan membekal baja, benih dan input pertanian lain untuk pakej pertama.

Ini dasar popular PH. Ia dilaungkan sebelum PRU14 lagi untuk memancing sokongan rakyat. Ia kehendak DAP, PKR, PAN dan PPBM. Kementerian hanya pelaksana dasar.

Dalam pakej  pertama, pembida menawarkan harga terendah lebih RM52 juta. Nafas tiada pilihan terpaksa masuk tender dengan harga lebih RM60 juta. Kata NAFAS itulah harga mereka sejak dulu mengambil kira struktur dan tanggung jawab penubuhannya.

NAFAS nampaknya akan terlepas projek itu kerana Jawatankuasa Perolehan Kementerian dalam sistem kerajaan sudah ada keputusan berdasarkan tender terbuka.

AJP pekak yang dilantik dari kalangan pimpinan dan aktivis politik PH tanpa roh peladang terpinga-pinga. Ayam sabung nampaknya menang tapi hadiah dapat kepada orang lain.

Mereka berjumpa dan mengadu kepada Perdana Menteri. Perdana Menteri terpaksa bersetuju membantu NAFAS kerana sejak 22 tahun lalu, itulah dasar kerajaan untuk membantu peladang, petani dan pesawah. Seni politik pun mengambil tempat untuk menyelamat NAFAS.

Menteri yang berlagak itu rupanya telah menembak kakinya sendiri, hasil hasutan big brother mereka dalam PH. Dalam kegawatan itu, dia menulis surat memohon projek rundingan terus kepada Nafas selama 3 tahun bernilai RM1.4 bilion, yang didedahkan oleh MCA di Parlimen.

Adakah MCA rasis kerana projek itu pergi kepada NAFAS?  Tidak! Ia didedah kerana prosesnya pincang, kong kali kong dan dibesarkan dengan isu sewa 38 bilik hotel di PRK Tanjungg Piai.

Pemenang tender yang dinafikan haknya punya hak untuk bersuara melalui pelbagai cara. Salah satunya melalui pendedahan di Parlimen. Pilihannya tentulah MCA atau BN atau PAS yang baru menang besar di Tanjung Piai.

Bayaran tempahan hotel di PRK Tanjung Piai atas nama NAFAS yang dihuni oleh pemimpin PAN itu dapat dicium oleh MCA tentulah ada sebab dan caranya.

Mungkin bukan setakat bilik hotel sahaja, mungkin ada lagi umpan yang dikunyah orang mabuk kuasa. Bila kail disentak, satu dunia nampak mereka bertelanjang, kulup mereka telah disunatkan.

Tiba-tiba PAN bersurah panjang tentang Melayu, Islam, peladang dan pesawah bila berdepan dengan kepincangan yang dibangkitkan oleh MCA dan beberapa Ahli Parlimen.

Mereka membangkitkan rasism sebagai asas pendedahan MCA. Andainya ia didedahkan oleh Umno atau PAS, mungkin mereka akan berebut membeli lebai dan ketayap pula.

MCA tidak persoalkan NAFAS, dia persoalkan kenapa sejak awal kerajaan PH melaungkan dan melaksanakan tender terbuka, bila sudah selesai, ia dibatalkan. Kenapa rundingan terus tidak dibuat sejak awal lagi. Ia amalan sejak zaman BN yang tidak dibantah oleh MCA.

Menteri dan PH tidak perlu berlagak suci dengan melaksanakan dasar tender terbuka sejak awal lagi. Mereka perlu sedar diri.

Ada dasar kerajaan terdahulu yang baik untuk diteruskan, tertamanya tentang peladang dan petani dalam NAFAS. Buat apa bersorak kalau kampung boleh tergadai?

Surat kepada PM yang diakuinya itupun telah terlewat, selepas tender selesai, ditambah pula dengan egonya yang tersembam di Tanjung Piai.

Hari ini, mereka cuba menjulang dia sebagai hero peladang dan petani pula, selepas bengapnya dilondehkan. Layakkah?

Untuk menutup biru mukanya, semalam dia menyatakan proses itu belum selesai, belum muktamad pula.

Bola digolekkan ke kaki MOF yang dipegang DAP. Saya rasa, DAPlah yang akan muncul sebagai hero peladang dan petani, Melayu dan Islam dengan mengekalkan kehendak PM agar projek itu diberi kepada NAFAS. Siapa hero siapa pula Pak Pandir?

Tiada siapapun yang mempersoalkan NAFAS, peladang dan petani dalam isu baja dan input pertanian bernilai RM1.4 bilion itu.

Semua orang bersetuju NAFAS diberikan projek berkaitan, kerana itulah tujuan mereka ada di situ. Yang membantah dalam perut kita tidak tahu! Politik itu berseni.

Persoalan pokoknya ialah PAN sebetulnya bodoh, tapi angkuh, mabuk kuasa, akhirnya terperangkap dengan gaya kuku besi mereka sendiri. Untuk selamatkan diri, mereka lari berlindung di belakang peladang, petani dan pesawah dan melaungkan rasism pula. Pak Kadok memang tak dapat dibantu, tetapi NAFAS harus dipertahankan jangan sampai terhenti.

MUHAMMAD SANUSI MD NOR
ADUN Jeneri
Sik Kedah. – HARAKAHDAILY 23/11/2019

- Advertisement -
- Advertisement -