Idea Melayu Raya dan Borneo sedang diagendakan?

- Advertisement -

IDEA Melayu Raya yang digagaskan

1)     Satu ketika dahulu pernah tergagasnya idea Melayu Raya. Antara nama-nama yang masyhur seperti Dr Burhanuddin al Helmy, Abdul Hadi Hj Hassan, Ibrahim Yaakob dan ramai lagi.

Antara yang dicadangkan sebagai konsep Kesatuan Melayu Raya adalah terbentang dari Singgora di Utara hingga ke Johor di Semenanjung, Pulau Jawa, Mindanau, Luzon dan beberapa lagi kepulauan Melayu, termasuk Sabah Sarawak dan Kalimantan.

2)      Idea ini digagaskan pasca Perang Dunia Pertama setelah menyaksikan kejatuhan Empayar Uthmaniah. Namun apabila diteliti plot-plot sejarah itu kita akan dapati bahawa idea ini telah ‘disailang’ oleh penjajah British.

3)      British menjajah Tanah Melayu pada 1824-1941. Kemudian Tanah Melayu dijajah pada 1941-1945 era Perang Dunia Kedua. Dan seterusnya dijajah semula oleh British bermula 1945 hinggalah kemerdekaan 1957.

Ketika penjajahan British lebih 100 tahun di Tanah Melayu menyaksikan bagaimana tokoh-tokoh Melayu ingin bangkit dengan gagasan Melayu Raya. Namun idea ini terkubur mungkin antara sebabnya apabila British ingin sekat kebangkitan Melayu ketika itu

4)      Mereka bimbang jika Melayu bangkit menggantikan Uthmaniah 1924. Ketika penjajahan Jepun, idea ini dilihat semakin hampir berjaya namun pada 1945 berlakunya satu agenda belakang tabir sehingga idea ini disailang atau di ‘hijack’.

Secara khususnya, pada April 1945 Jepun yang sedang menguasai Tanah Melayu dan Indonesia telah bersetuju untuk memberi kemerdekaan Tanah Melayu, atas banyak sebab antaranya diplomasi Kesatuan Melayu Muda (KMM) dan Parti Kebangsaan Melayu Malaya (PKMM)

Kedua-dua gerakan ini merupakan gerakan anti British dan antara pimpinannya seperti Dr Burhanuddin al Helmy. Era Perang Dunia Kedua menyaksikan Hiroshima dan Nagasaki ranap di’hempap’ Bom Atom pada 6 dan 9 Ogos 1945.

Idea Melayu Raya di ‘hijack

1)     Pada tarikh 12 Ogos 1945, pemimpin Kesatuan Rakyat Indonesia Semenanjung (KRIS) telah bertemu dengan Sukarno dan Mohd Hatta di Lapangan Terbang Taiping, Perak. Susulan pertemuan tersebut, satu persetujuan telah dicapai.

Persetujuan tersebut ialah pemerintahan Tanah Melayu yang akan bersama-sama dengan Indonesia untuk mengisytiharkan kemerdekaan pada tarikh 17 Ogos 1945 iaitu kemerdekaan daripada penjajahan Jepun.

2)      Malangnya usaha ini terencat apabila Jepun yang berpusat di Tokyo menyerah kalah. Menyebabkan Indonesia sahaja yang mengisytihar kemerdekaan. Tanah Melayu tidak dapat diisytiharkan kemerdekaan sepertimana yang dirancang bagi mewujukan Melayu Raya.

Ini kerana wujudnya suara-suara yang menolak idea tersebut dan merencatkan agenda ini. Seolah-olah mereka jugalah yang menjemput British untuk kembali menjajah Tanah Melayu. Atas alasan apa kalau bukan untuk ‘menyekat kesatuan Melayu?’

3)     Ia berterusan sehinggalah kemerdekaan Tanah Melayu, dan pembentukan Malaysia pada 16 September 1963 yang turut menggabungkan Sabah dan Sarawak. Dari segi geografi, peradaban, pertuturan, budaya orang di Tanah Melayu (Semenanjung) lebih ‘matching’ dengan Sumatera

Manakala Sabah dan Sarawak dilihat lebih matching dengan Kalimantan. Namun, disebabkan agenda belakang tabir British menyebabkan Semenanjung terpisah daripada Acheh, Medan, Riau dan Jambi (Sumatera)

4)      Di sini kita boleh lihat bahawa usaha belakang tabir rancangan mereka untuk menyekat kemerdekaan Tanah Melayu yang sepatutnya dijadualkan pada 17 Ogos 2019, menyebabkan Selat Melaka tidak dikuasai oleh sesiapa.

Antara laluan kapal terpenting di dunia ini tidak dikuasai oleh sesiapa sekalipun masyarakat Nusantara. Sedangkan laluan tersebut boleh dikuasai dengan kesatuan rumpun Melayu, iaitu Malaysia dan Indonesia sepertimana yang gagasan Melayu Raya

Selat Melaka dan Tanduk Afrika

1)     Sejarah Melayu Raya ini sengaja saya bangkitkan supaya menjadi cetusan untuk ditatapi pada hari ini. Ini kerana, apabila dilihat perancangan Barat ke atas kawasan-kawasan perairan hari ini agak rancak, maka tidak pelik kalau mereka rancang ‘sesuatu’ terhadap Malaysia dan Indonesia.

Antara beberapa peristiwa pada hari ini yang boleh kita fikirkan bersama;

a-      China membina jaringan Belt and Road Initiative (BRI) khususnya laluan laut yang dilihat ‘sangat memerlukan’ Selat Melaka.

b-      Ibu Kota Indonesia bakal berpindah ke Kalimantan dan China bersedia untuk memberi pinjaman USD33 Billion antara 2020-2024.

c-     Di Semenanjung, usaha untuk membuka ruang kepada ‘orang luar’ memiliki Hartanah semakin murah, serendah RM600,000

d-      Mulai 2021 hingga 2040 projek Singapura merancang untuk meluaskan lagi pelabuhannya yang mensasarkan 65 juta TEU.

e-      Pendedahan yang mengatakan bahawa Port Dickson ingin dijadikan ‘base’ untuk Israel sekiranya ‘mereka’ memenangi Putrajaya.

Dan banyak lagi

2014-2017 mencatatkan peningkatan mendadak menjadikan Selat Melaka laluan yang paling sibuk. Menjelang 2040 dianggarkan meningkat kepada lebih 100 juta TEU (Twenty-food Equivalent Units).

Ironinya, apabila ada kepentingan seperti ini pastinya ada kuasa-kuasa luar yang mengintai dan merancang sesuatu. Ada beberapa artikel saya sebelum ini yang menghuraikan campur tangan kuasa luar terhadap politik Malaysia.

2)      Kalau kita lihat dari perspektif antarabangsa, kita boleh lihat bagaimana negara-negara yang mempunyai kepentingan laluan kapal diporak peranda kan,

a-      Sri Langka yang dijerat oleh China dengan Debt Trap untuk membina pelabuhan. Hakikatnya ia menjadi ‘base’ kepada China

b-      Arab Saudi yang merupakan sekutu Israel secara belakang tabir telah menaja kebangkitan Houthi untuk memberi laluan Amerika menguasai Teluk Aden. Namun, kemenangan berpihak kepada Iran.

c-      Somalia yang dikerat menjadi Somaliland dan Puntland huru-hara sehingga ke hari ini kerana Barat merebut kepentingan Tanduk Afrika.

d-      Mesir dikuasai pengaruh Amerika kerana kewujudan Terusan Suez yang menjadi sumber kekayaan Mesir.

Pengaruh China ke atas Borneo

1)     Antara yang perlu diperhatikan ialah beberapa perkara yang melibatkan Borneo. Sepertimana yang saya pernah nyatakan di dalam artikel sebelum ini, bagaimana didedahkan agenda Kristianisasi khususnya di Sarawak.

Antara yang didedahkan ialah kemenangan DAP di Sarawak yang disambut dengan majlis makan malam pada Mei 2011 oleh para paderi dari seluruh dunia. Pendedahan yang dibuat oleh Razali Abd Rahman itu sehingga kini tiada sebarang tindakan undang-undang ke atas beliau.

2)      Hari ini apabila kita melihat DAP sudah menjadi kerajaan, beberapa aset-aset negara yang dilihat tergadai dengan disandarkan kepada alasan-alasan bodoh. Seolah-olah ada kemungkinan agenda belakang tabir mereka untuk membuat sesuatu terhadap Malaysia.

Apa peliknya, lihatlah bagaimana agenda BRI yang diterjemahkan dalam bentuk komik dan diedarkan sesuka hati legal atas nama DAP. Kemudian apabila dipersoalkan, mereka cuba ‘kona tang lain’. Agenda BRI merupakan salah satu bentuk penjajahan yang melibatkan geografi Malaysia.

3)      Dalam masa yang sama, sepertimana yang saya nyatakan China bersedia untuk membantu Indonesia beralih ke Kalimantan. Seakan-akan sifirnya mereka ingin kuasai keseluruhan Borneo dengan berpusatkan ibu kota Indonesia yang baru di Kalimantan.

Sekiranya dilihat kepada agenda BRI, Sarawak merupakan tempat persinggahan kapal ‘yang menarik’. Justeru, apabila digabungkan dengan Kalimantan, boleh meraih pengaruh yang besar sementara semenanjung masih terpisah dengan Acheh.

4)      Selain itu, Borneo dilihat sebagai ‘center’ bagi semua kepulauan Nusantara yang mengelilinginya. Menjadikan Kalimantan betul-betul pusat kepada Melayu Raya yang digagaskan sebelum ini. Anda boleh bayangkan apabila ‘center’ ini dikuasai oleh tangan luar.

Selain center, ia agak selamat daripada Tsunami, seolah-olah dibentengi oleh Sumatera, Sulawesi dan kepulauan yang lain. Sebab itulah penguasaan terhadapnya adalah penting. Beberapa agenda Penchinaan sedang dilakukan secara perlahan sebagai ‘muqaddimah’ ke arah peluasan pengaruh China.

Segenting Kra dan agenda China

1)      Ketamakan China boleh diperhatikan apabila mereka dikatakan terlibat dalam menjayakan misi ‘mengerat Segenting Kra’. Dikatakan memorandum persefahaman China-Thailand telah ditandatangani pada 15 Mei 2015. Tetapi 4 hari kemudian, Thailang menafikan hal tersebut.

Projek ini dikatakan terhalang disebabkan beberapa perkara. Walau bagaimanapun hujahnya, dengan membina kanal (terusan) Segenting Kra sememangnya menguntungkan China, mengkayakan Thailand dan ‘merobohkan kekayaan Nusantara’.

2)      Antara faktor yang mendorong kepada penangguhan projek ini ialah isu keselamatan yang telah dihuraikan di dalam artikel The Nation bertarikh 7 Julai 1998 dan buku karangan Suryati Sulong yang bertajuk ‘The Kra Canal and Southeast Asian Relation’.

Ada juga yang mengatakan faktor alam sekitar dan sebagainya. Tetapi apabila diperhatikan, ia bukanlah semata mata isu ‘surface’ seperti keselamatan dan alam sekitar. Mungkin ia lebih daripada itu seperti campur tangan Barat.

Ini kerana Singapura merupakan lokasi yang memberi kepentingan besar kepada Barat untuk ‘meninjau’ kawasan rumpun Melayu. Singapura adalah negara kecil, tetapi ‘lesen’nya besar. Berada di lokasi strategik di tengah Nusantara, tetapi dikuasai oleh China.

3)      Sama seperti Pulau Pinang. Asal sejarahnya Pulau Pinang di bawa Kedah, tetapi telah diseleweng sejarah itu sehingga dikatakan ditemui oleh Francis Light yang cuba menjaga kepentingan British di lokasi strategik itu.

Hasil daripada penyelewengan itu, terbina lah sebuah negeri yang terpisah dari Kedah. Hari ini, secara politiknya telah dikuasai oleh DAP. Kenapa pulau itu yang dijadikan sasaran? Persoalan demi persoalan perlu diukur dengan mantiq untuk membentuk kesimpulan.

Begitulah sepertimana yang terjadi di Singapura yang mana hari ini kita tidak boleh nafikan ia merupakan Pangkalan Tentera Amerika. Antaranya MOU 1990 yang ditandatangi oleh Lee Kwan Yeu dan Naib Presiden Amerika.

Apa yang sedang dirancang untuk Borneo?

Persoalan mengenai pemindahan ibu kota Indonesia ke Kalimantan Timur masih lagi belum terjawab dengan konkrit. Melainkan sekadar surface sahaja. Kristian yang merancang untuk menguasai Borneo juga masih tergantung.

1)      Sasaran untuk membina ibu kota Indonesia yang baru bersebelahan dengan Selat Makassar. Dari segi pelan pembinaannya berbentuk pentagon (5 segi) [Gambar]. Menara di tengah-tengah pentagon tersebut. Apa rancangan di sebalik bentuk pentagon?

2)      Apa perancangan mereka di sebalik tabir Allah sahaja yang tahu. Tahun 2020 pula Malaysia menjadikan Kuching sebagai tempat tumpuan. Timbalan Menteri Pelancongan mengumumkan untuk membawa masuk artifak Firaun sebagai pameran.

Namun hari ini, hal tersebut dinafikan oleh Menterinya. Kata Timbalan Menterinya bahawa artifak yang dicadangkan untuk dibawa masuk ialah Ramses II dan Tutankhamun dan sedang dalam perbincangan dengan kerajaan Mesir.

3)      Apa yang boleh kita perhatikan mengenai Belanjawan 2020? Antara surface yang kita lihat ialah memberi tumpuan kepada Sabah dan Sarawak.

a-      RM470 juta daripada RM587 juta untuk Sabah dan Sarawak bagi memenuhi sasaran 99 peratus akses kepada air bersih.

b-      RM500 juta untuk Projek Bekalan Elektrik Luar Bandar yang memberi manfaat kepada lebih 30 ribu isi rumah luar bandar di mana majoriti penerima faedah tinggal di Sabah dan Sarawak.

c-     Jalan luar bandar dan jalan perhubungan desa, dengan peruntukan sebanyak RM1 bilion di seluruh Malaysia, tumpuan diberikan untuk membina jalan luar bandar di Sabah dan Sarawak.

d-      Projek-projek di Sabah sebanyak RM326 juta dan Sarawak sebanyak RM224 juta akan memberi faedah kepada 145 ribu penduduk.

e-      Kerajaan tetap komited untuk menyiapkan projek Lebuh Raya Pan Borneo, yang merupakan pemangkin kepada pertumbuhan ekonomi di Sabah dan Sarawak.

Belanjawan 2020 dan Sabah Sarawak

Sabah dan Sarawak hari ini dilihat sebagai tempat tumpuan untuk Belanjawan 2020. Dari sudut industri dan infrastruktur. Selain daripada apa tercatat di atas,

a-      Lebuh Raya Trans Borneo sepanjang 165 km yang menghubungkan Sabah dan Sarawak ke Kalimantan Timur yang bakal dibangunkan ibu kota Indonesia. Nampak apa perancangan mereka?

b-      Bagi tahun 2020, Sabah dan Sarawak kekal sebagai negeri yang menerima Perbelanjaan Pembangunan tertinggi dengan peruntukan masing-masing sebanyak RM5.2 bilion dan RM4.4 bilion.

c-      Buat pertama kalinya bermula tahun 2020, PH bercadang untuk menggandakan kadar pemberian khas kepada RM53.4 juta untuk Sabah dan RM32 juta untuk Sarawak.

d-      Kerajaan akan menggandakan lagi kadar pemberian khas ini sehingga RM106.8 juta untuk Sabah dan RM64 juta untuk Sarawak dalam tempoh lima tahun.

Belanjawan 2020 memberikan tumpuan yang luar biasa kepada Sabah dan Sarawak. Sama ada memang mereka benar-benar komited untuk menjaga kebajikan rakyat atau ada cabai di sebalik mee hailam?

Cabai di sebalik mee hailam yang saya maksudkan lebih kepada ‘agenda belakang tabir’ untuk kuasai keseluruhan Borneo seiringan dengan pembinaan bandar besar di Kalimantan Timur. Segalanya masih lagi tinggal tanda tanya.

Presiden Indonesia menyatakan bahawa perpindahan ibu kota Indonesia ke Kalimatan Timur selewat-lewatnya 2024, genap 100 tahun kejatuhan Khalifah. Apa yang mereka siapkan untuk Borneo sempena tarikh itu? – HARAKAHDAILY 3/11/2019

- Advertisement -
- Advertisement -