‘Kalau apa-apa berlaku, 18 undi untuk Langkawi’

taki3
- Advertisement -

KUALA LUMPUR: “Kalau apa-apa berlaku, saya sebagai Ketua Whip PAS, 18 undi (Ahli Parlimen PAS) untuk Langkawi,” kata Ahli Parlimen Kota Bharu, Dato’ Takiyuddin Hassan.

- Advertisement -

Beliau berkata demikian bagi memberi sokongan kepada Ahli Parlimen Langkawi, Tun Dr Mahathir Mohamad untuk mempertahankan jawatannya sebagai Perdana Menteri sehingga habis penggal.

Hal ini, katanya kerana, terdapat usaha oleh pihak dalaman parti komponen Pakatan Harapan (PH) sendiri yang digelar sebagai ‘Prime Minister in waiting‘ untuk mengganggu gugat kedudukan Perdana Menteri.

Jelasnya, perkara tersebut sangat tidak baik kerana kedudukan Perdana Menteri sangat penting untuk kemakmuran dan kesejahteraan dalam sesebuah negara.

Tambah Setiausaha Agung PAS itu, walaupun ia bukan perkara yang baharu dalam konteks politik negara ini kerana sejak tahun 90-an lagi sudah ada ‘Prime Minister in waiting’ yang berusaha untuk mengganggu gugat kedudukan Perdana Menteri sedia ada.

“Kita sangat tidak selesa dengan perkara ini dan mengharapkan Perdana Menteri dan Menteri kabinet dapat menyelesaikan perkara ini dengan baik.

“Kalau nak ‘remove’ Perdana Menteri ada dinyatakan dalam peruntukan 43(4) iaitu kalau Perdana Menteri tidak dapat sokongan majoriti ahli dewan, dia perlu letak jawatan.

“Dua pilihan sahaja, letak jawatan atau minta Yang di-Pertuan Agong bubar parlimen,” katanya ketika membahaskan Rang Undang-Undang Pembekalan 2020 di Dewan Rakyat hari ini. – HARAKAHDAILY 24/10/2019

- Advertisement -