Himpunan Lembu Sado Pantai Timur mula 3 Okt

- Advertisement -

SETIU: Kerajaan negeri dengan kerjasama Jabatan Perkhidmatan Vaterinar dan Persatuan Penternak Ruminan Terengganu bakal menganjurkan Himpunan Lembu Sado Pantai Timur (HLSPT) pada 3 hingga 5 Oktober ini.

- Advertisement -

Pengerusi Jawatankuasa Pertanian, Industri Asas Tani Dan Pembangunan Desa negeri, Dr Azman Ibrahim memaklumkan, perkara itu diputuskan selepas melihat sambutan yang luar biasa daripada pengusaha lembu sado dalam Hari Peladang, Penternak dan Nelayan Terengganu (HPPNT) 2019.

Katanya, pameran dan pertandingan lembu sado turut menjadi tumpuan utama pengunjung HPPNT sejak program itu bermula Rabu lalu.

“Lantaran permintaan tinggi daripada para pemilik lembu sado dan juga ramai yang tidak dapat menyertai HPPNT kerana kuota pada kali ini sangat terhad.

“HLSPT bertempat di Dataran Pekan Jabi pada 3 hingga 5 Oktober ini dengan hadiah sebanyak lima ekor lembu, insya-Allah,” ujarnya.

Beliau berkata demikian ketika berucap selepas menyampaikan hadiah kepada pemenang Pertandingan Lembu Sado sempena HPPNT di Dataran Pekan Jabi, di sini kelmarin.

Azman turut berkata, penyertaan adalah terbuka kepada semua lembu yang dipelihara di Terengganu, Kelantan dan Pahang dengan konsep pasar ternakan.

“Insya-Allah, kita akan menghimpunkan seramai yang mungkin. Ia juga akan dibuat dengan konsep pasar ternakan. Bagi yang membawa lembu tetapi tidak mahu membawa balik, dia boleh jual terus di pasar ini.

“Kita akan jadikan acara HLSPT ini sebagai acara tahunan dengan dataran Pekan Jabi ini akan jadi tuan rumah,” tambah beliau.

Orang ramai yang berminat untuk menyertai HLSPT dan mempunyai sebarang pertanyaan lanjut boleh menghubungi Amirul di talian 019-9222757. – HARAKAHDAILY 30/9/2019

- Advertisement -