PASRelief ke Zamboanga lawat Milagros Campomayor

- Advertisement -

INSYAALLAH… Saya dan team PASRelief akan membawa khabar gembira dari sahabat-sahabat di Malaysia untuk diri dan ahli keluarga Milagros Campomayor yang sedang diuji menghadapi kesulitan kewangan bagi merawat kanser yang dihidapi, di Zamboanga, Filipina. 22-26 September 2019.

- Advertisement -

Kenapa Mila istimewa?

Dia menempuh dan berkongsi perjalanan sebahagian hidupnya bersama Almarhum Ustaz Azizan Abdul Razak sekeluarga. Anak miskin di Merawi City dari keluarga Kristian Katolik, memilih menjadi pembantu rumah dan anak angkat mereka. Dia berkhidmat dan dipelihara oleh Almarhum Ustaz Azizan. Dia menjunjung langit di bumi dia berpijak.

Dia bersyahadah di tangan Almarhum dan istiqamah dengan Islam, kembali ke tanah tumpah darahnya berdakwah dan menjadi asbab kaum keluarga beliau menerima Islam di bumi yang bernafas Katolik, bergolak dan bertumpah darah dalam sengketa politik, agama dan bangsa.

Dia mengingati setiap detik kebaikan dan keluhuran budi orang kepadanya, yang sering dilupakan bersama peredaran masa dan pengalaman. Ramai kenalannya mengakui kemesraannya dengan semua saudara barunya, bersungguh-sungguh belajar menjalani kehidupan sebagai Muslim.

Dia adalah bukti hidup keistimewaan pimpinan PAS dalam hidup mereka yang tidak pernah diceritakan untuk mencari nama, tetapi menyimpannya sebagai bekalan pahala. Arus kebaikan ini harus terus mengalir sebagai jariah kita untuk menghargai jasa dan pengorbanan para pemimpin yang ikhlas dan berjasa besar kepada generasi selepasnya.

Persaudaraan kita atas nama Aqidah Islam dan kemanusiaan tidak mengenal sempadan geografi, ia membawa kita menjadi anggota satu badan, saling membantu dan merawat kesakitan. Menghidupkan kemanusiaan akan memberi nafas kepada sejuta kebaikan lain, yang datang dengan kehendak Allah S.W.T tanpa kita sedari.

Sementara kita merungut dengan derita dan kesempitan insan di sekeliling kita, yang terbiar dan melata, mari kita rebut peluang kebajikan di mana saja ia melintas menyapa…merungut untuk orang lain berbuat kebaikan, sedang kita berpeluk tubuh hanya menempa kerugian. Membuka pintu dan peluang kebajikan seolah-olah kita turut mengerjakannya.

Nyalakan obor Islam di mana saja kita mampu sampai, membawa rahmat persaudaraan Islam, menyantuni sengsara dan derita manusia… Itulah sebab tertubuhnya PASRelief… Semoga menjadi bekalan kematian kita semua.

MUHAMMAD SANUSI MD NOR
Pengerusi
Pusat Bantuan dan Kemanusiaan PAS (PASRelief) – HARAKAHDAILY 22/9/2019

- Advertisement -