Jerebu melanda, marilah bersiap siaga

- Advertisement -

SABAN tahun negara kita Malaysia dilanda bencana jerebu angkara pembakaran terbuka. Di media sosial, nitizen berbahas mengenai punca jerebu sama ada berpunca dari dalam ataupun luar negara.

- Advertisement -

Usah kita persoalkan di mana silapnya, tetapi marilah kite berwasapada dengan keburukan atau masalah yang bakal melanda negara. Jerebu sinonim dengan peningkatan kes-kes yang berkaitan dengan udara.
   
Penyakit berkaitan udara sememangnya mencatatkan peningkatan di premis-premis kesihatan kerajaan mahupun swasta. Antara penyakit yang biasa berlaku semasa jerebu adalah jangkitan salur pernafasan (URTI), serangan lelah (Bronchial Asthma dan COAD) dan sebagainya.

Semakin hari indeks pencemaran udara (IPU) di dalam negara semakin meningkat. Di Sri Aman, Sarawak contohnya IPU telah menjejak sehingga 377. Satu bacaan yang sangat tinggi dan dikira tidak selamat.

Beberapa langkah  yang perlu diambil oleh semua pihak antaranya:

1. Elakkan berada di luar rumah atau pejabat untuk jangka masa yang lama supaya terhindar daripada terdedah dengan jerebu.

2. Minum air dengan kadar yang secukupnya. Menurut Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM), pengambilan air masak setiap hari sekurang-kurangnya lapan gelas . Walau bagaimanapun pengambilan air bergantung juga kepada berat badan seseorang. Semakin gemuk, semakin tinggi keperluan air bagi individu tersebut.

3. Sebaiknya memakai topeng perlindungan muka apabila berada di tempat yang terjejas dengan jerebu. Pemilihan topeng muka perlulah yang bersesuaian mengikut saranan daripada pihak kementerian kesihatan.

4. Buat perokok-perokok di luar sana, langkah-langkah di atas tidaklah wajar bagi anda disebabkan pergantungan anda semua dengan asap. Jerebu bukanlah sama seperti asap rokok, tapi bolehlah diibaratkan seperti adik beradik seibu tapi lain bapa.

   Semoga sedikit perkongsian ini boleh memberi manfaat kepada anda semua. Semoga Allah menghilangkan jerebu ini dengn kadar yang segera. Amin. – HARAKAHDAILY 21/9/2019

- Advertisement -