PAS sedia gempur PH di Sarawak

- Advertisement -
KERJASAMA PAS-Umno adalah menjadi faktor besar perubahan lanskap politik bukan sahaja di Semenanjung tapi juga di Sabah dan Sarawak atas semangat federalisme. PAS optimis bakal menjadi kerajaan pasca PRU-15. Ini memerlukan komitmen GPS bersama dalam usaha meranapkan kerajaan PH yang tidak berupaya mentadbir seperti sekarang. 
 
PAS sudah menapak secara rasmi lebih 20 tahun dan malah telahpun wujud sebelum itu cawangan pertama di Sarawak iaitu Bintulu pada tahun 1986. Ini merupakan bukti PAS diterima masyarakat Sarawak. Walaupun parti asal semenanjung tetapi agendanya bukan agenda “Semenanjung” malah agendanya adalah kesejahteraan rakyat melalui prinsip Islam untuk semua rakyat Malaysia.
 
Berdasarkan penelitian PAS, GPS tidak mampu melawan PH berseorangan tanpa bantuan PAS. Titik persamaan antara GPS dan PAS adalah tidak mahu DAP berkuasa di Sarawak. Maka kerjasama ke arah tersebut perlu dilihat dengan lebih cermat dalam merangka strategi menjelang PRN ke-12 kelak bagi memastikan PH kalah di Sarawak.
 
PAS menjadi wadah baru pilihan rakyat di Semenanjung selepas kerajaan yang sedia ada dilihat tidak berupaya mentadbir, banyak kerosakan berlaku dan ekonomi tidak seimbang malah pelaburan negara tidak berkembang. PAS juga boleh dan akan menegur GPS sebagai kerajaan sedia ada sekiranya tidak melaksanakan keperluan rakyat Sarawak yang masih lagi tidak terlaksana. GPS tidak boleh menolak rakyat yang berubah memilih PAS sekiranya GPS tidak mengambil pengajaran apa yang terjadi kepada Barisan Nasional pada PRU ke-14 yang lalu.
 
Apa yang penting, kepentingan Bumiputera Sarawak adalah keutamaan. Kuasa utama perlu diberi dan dikekalkan kepada orang Bumiputera Sarawak. Inilah keutamaan yang dilihat oleh PAS kepada negeri Sarawak kini. PAS Sarawak didokongi oleh pakar dan golongan profesional sebagai penggerak utamanya. Kebijaksanaan dan pengaruh golongan ini adalah besar kepada perubahan Sarawak apatah lagi senario politik yang sangat dinamik muktakhir ini.
 
TUAN HAJI JOFRI JARAIEE
Pesuruhjaya PAS Negeri Sarawak – HARAKAHDAILY 20/9/2019
- Advertisement -