Awasi jerebu

- Advertisement -

DEWAN Muslimat PAS Malaysia berasa bimbang dengan bencana jerebu yang sedang melanda Malaysia. Jerebu ini juga boleh membawa mudarat kepada kesihatan tubuh badan akibat daripada udara yang tidak sihat dihidu sepanjang hari.

- Advertisement -

Bacaan (IPU) melalui sistem online setakat ini meningkat 367 (taraf bahaya). Dan beberapa daerah di beberapa buah Negeri juga meningkat bacaan (IPU) walaupun bacaan yang berbeza- beza, namun perlu bersedia kerana berbagai-bagai kemungkinan akan terjadi.

Ini juga adalah kategori bala sebenarnya, yang mana Allah telah berfirman di dalam surah Ad Dhukhan ayat 9 – 12.

Surah Ad-Dukhaan Ayat 9:

‎بَلْ هُمْ فِي شَكٍّ يَلْعَبُونَ

“(Mereka tidak meyakini kebenaran yang dijelaskan kepada mereka), bahkan mereka masih tenggelam dalam keraguan sambil bermain-main dengan perkara ugama.”

Surah Ad-Dukhaan Ayat 10:

‎فَارْتَقِبْ يَوْمَ تَأْتِي السَّمَاءُ بِدُخَانٍ مُّبِينٍ

Oleh itu, tunggulah (wahai Muhammad) semasa langit membawa asap kemarau yang jelas nyata (yang menyebabkan kebuluran yang dahsyat).”

Surah Ad-Dukhaan Ayat 11:

‎يَغْشَى النَّاسَ ۖ هَٰذَا عَذَابٌ أَلِيمٌ

Yang akan menimpa seluruh keadaan manusia (yang kafir itu, sehingga mereka akan berkata: “Ini adalah azab yang sungguh menyakitkan”.”

Maka amalkan doa ini, moga-moga Allah angkat segala bala ini.

Surah Ad-Dukhaan Ayat 12:

‎رَّبَّنَا اكْشِفْ عَنَّا الْعَذَابَ إِنَّا مُؤْمِنُونَ

“(Pada saat itu mereka akan merayu dengan berkata): “Wahai Tuhan kami! Hapuskanlah azab ini dari kami, sesungguhnya kami akan beriman!”.”

Maka marilah kita umat Islam seluruhnya tadabur, fahami dan berdoa ayat – ayat di atas, memohon agar Allah bantu kita seluruhnya.

LATAS (Lajnah Asas Tani dan Alam sekitar) dengan ini mengajakkan seluruh Dewan Muslimat PAS Kawasan – kawasan untuk mengadakan solat hajat serentak pada malam Jumaat 20/9/19 ini.

Tindakan menutup sementara waktu sekolah-sekolah di beberapa buah daerah di seluruh negara adalah tindakan yang wajar. Berikut antara langkah yang disarankan semasa musim jerebu.

Tindakan penjagaan kesihatan semasa jerebu dengan segera.

1)    Kurangkan aktiviti di luar bangunan
Pakai penutup mulut dan hidung apabila berada di luar bangunan
2)    Banyak minum air kosong
3)    Basuh tangan dan muka setelah melakukan aktiviti luar bangunan
4)     Apabila memandu gunakan penghawa dingin dengan mod kitaran dalaman
5)     Pastikan udara dalam bangunan sentiasa bersih

Marilah sama-sama kita mengutamakan kesihatan diri, keluarga dan persekitaran dan banyakkan berdoa, zikir dan solat hajat. Semoga Allah memberikan menurunkan hujan dan melindungi kita daripada segala musibah.

SALMAH ABDUL LATIF
Pengerusi
Lajnah Asas Tani dan Alam Sekitar
(LATAS)
18 Muharram 1441
18 September 2019 – HARAKAHDAILY 18/9/2019

 

- Advertisement -