Muafakat Nasional teras perpaduan rakyat

- Advertisement -

MAJLIS Tandatangan Piagam Perpaduan Ummah  telah berlangsung dengan jayanya dan mendapat sambutan hebat pelbagai kaum secara tidak langsung menepis tuduhan sesetengah pemimpin politik bahawa perpaduan ini sebagai langkah yang ekstremis berciri Taliban dan ditolak oleh kaum lain selain dari Melayu.

- Advertisement -

nik marhalimKehadiran begitu ramai penyokong Muafakat Nasional yang terdiri dari pelbagai kaum iaitu dari Parti Ikatan, Parti Cinta Malaysia, MIC, MCA, DHPP dan beberapa NGO bukan Melayu jelas menunjukkan perpaduan ummah bukan bersifat rasis malah rata rata rakyat Malaysia dari pelbagai kaum menyambut baik dan memahami matlamat penyatuan Muafakat Nasional yang bertujuan untuk memelihara perlembagaan negara dan memastikan pengagihan kekayaan negara tanpa berlakunya penindasan antara kaum.

Muafakat Nasional dilihat dapat memulihkan keretakan perpaduan yang semakin hari semakin parah di bawah pemerintahan Pakatan Harapan.

Difahamkan bahawa sekretariat majlis juga telah mempelawa kalangan parti politik yang memegang tampuk pemerintahan untuk sama sama menghadiri majlis tersebut.

Beberapa parti politik pemerintah yang terdiri dari PAN, Bersatu dan PKR diharap menyambut baik Muafakat Nasional yang seharusnya dilihat dalam konteks yang lebih luas demi perpaduan rakyat Malaysia yang lebih menyeluruh.

Parti ikatan menyeru rakyat malaysia tidak termakan dengan dakyah dan hasutan yang cuba memecahbelahkan Muafakat Nasional yang jelas dapat memupuk keharmonian negara.

Rakyat Malaysia di seru menyambut salam Muafakat Nasional yang merentasi fahaman politik dan kepelbagaian kaum.

NIK MARHALIM MOHD BAKRI
Ketua Penerangan Parti Ikatan Bangsa Malaysia
17 September 2019 – HARAKAHDAILY 17/9/2019

- Advertisement -