DAP patut dulu diharamkan, penderhaka negara

- Advertisement -

KUALA LUMPUR: DAP sudah lama patut diharamkan kerana parti itu pernah secara terbuka mengisytiharkan penderhakaan terhadap Perlembagaan Negara, demikian tegas Ketua Penerangan PAS Pusat, Kamaruzaman Mohamad.

- Advertisement -

“Kerana perjuangannya menentang Perlembagaan, menentang undang-undang negara. Apa yang mereka perjuangkan itu, mereka isytihar pada tahun 1967, mereka terjemah melalui peristiwa hitam 13 Mei 1969.

“Kenapa ini berlaku? Kerana apabila mereka menang besar di bandar-bandar, mereka merasa mereka sudah ada kuasa, boleh melaksanakan apa mereka nak, walaupun mereka tidak memerintah Pusat pada masa itu.

“Apa yang berlaku, apa yang mereka usahakan hari ini adalah isi intipati daripada Deklarasi Setapak 1967 dan dasar itu mereka terjemahkan ke dalam Malaysian Malaysia,” ujarnya pada Wacana HPU914 di PWTC, kelmarin.

Menurut beliau, sebelum berlaku peristiwa 13 Mei, DAP telah mengadakan Konvensyen Setapak 1969, di mana deklarasinya dengan jelas mengisytiharkan perjuangan satu negara dengan semua kaum dan agama adalah sama.

Tetapi kini katanya, perkara sedang dilaksanakan oleh makhluk perosak bangsa DAP ini terhadap Malaysia lebih dahsyat lagi kerana kuasa sedang berada di tangan mereka, terutama dalam menjaga kepentingan parti cauvinis itu.

“Kes arwah Adib, kes SPRM. Sebelum itu kes hina Nabi dan agama Islam. Seolah-olah negara ini tiada undang-undang. Terbaru, Tuanku Permaisuri Agong dihina teruk di Twitter, tiada tindakan diambil, seolah-olah negara kita tiada rule of law lagi,” bidasnya.

Terang beliau, semua perkara ini sedang berlaku kepada seluruh agensi di bawah kerajaan di mana banyak kepentingan nasional diabaikan demi untuk kepentingan tertentu sebagaimana kes-kes perundangan.

Antara contoh diberinya termasuk ke atas Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) yang dilihat masih berlaku secara sambil lewa apabila dihadapkan laporan, tangkapan atau pendakwaan dalam kes-kes tertentu. HARAKAHDAILY 16/9/2019

- Advertisement -