Kampuchea kini bangun China Town terbaru

- Advertisement -

SEUSAI solat Maghrib hari terakhir di Kampuchea di Masjid Phnom Penh kami dibawa makan di medan selera rakyat yang menghidangkan berbagai makanan malam yang menyelerakan.
     
Sederet gerai kendali penjaja Islam penuh pelanggan, tidak cukup meja. Kami bertuah dapat meja untuk empat orang. Wanita separuh umur berskaf kepala tanda dia orang orang Islam, tuan punya warung mengambil pesanan makan Kampuchea dari kami.
      
Justeru ia tumpuan pelanggan Islam termasuk dari luar, tidak diragu halalnya.
      
Saya pesan apa saja asal ikan. Tidak daging dan tidak ayam. Yang lain memesan mihun dan mi. Beberapa cucuk sate daging lembut dimakan bersama bawang jeruk, bukan kuah kacang seperti sate kita.
     
Saya teruja dengan saya pesan. Semangkuk masih berasap. Baunya menyelera. Ikannya ada tapi kurang. Apa? Seperti laksa.
      
Ia terletak tepi jalan mengadap Sungai Mekong. Sebelah jalan tepat orang berjalan kaki menikmati keindahan bangunan seberang pantai sungai.
     
Seorang rakan Islam tempatan tiba lewat. Kami sudah selesai makan. Kami sudah berlima. Mereka bertutur bahasa Arab. Saya saja tidak tahu Arab. Seorang dari Thailand dan seorang setempat boleh berbahasa Melayu. Dua lagi tidak boleh.
      
Kami berubah medium. Menggunakan Inggeris.
       
Rakan yang baru tiba mempelawa minum ke kedai kopi. Dengan motokarnya kami dibawa melihat kawasan perniagaan baru yang sedang dibangun. Ia keluar dari kawasan sesak Phnom Penh. Kawasan itu cukup luas, bila siapa nanti boleh mengalih kawasan sedia ada kepada komersial baru.
        
Penmbangunan dikenali kotaraya berlian akan menempatkan semua gedung perniagaan dan mungkin menjadikan Phnom Penh kawasan ekonomi yang penting di rantau Asean.
       
Kampuchea bukan sebuah negara kaya menarik pelabur. Dasar kerajaan yang ada setelah ia mengekang parti pembangkang dalam pilihan raya umum yang bagi memastikan PM Hunsen terus menang, tidak negara kaya barat tertarik untuk melabur. Kecuali demokasinya digemari mereka.
       
Pengasing barat tidak menjadikan Kampuchea tidak didatangi pelabur. China menunggu peluang sedemikian. Ia menawarkan apa sahaja yang dikehendaki oleh kereajaan.
     
Briliant City itu dibangunkan sepenuhnya oleh China. Berjuta pekerja datang bagi menyiapkannya siang dan malam. Tiada orang lain yang bekerja melainkan buruh yang disediakan dari China.
      
Semua bank dan syarikat kewangan dunia disediakan tetapi untuk kepentingan ekonomi China, ia sendiri tidak campur orang lain.
      
Banyak yang sudah siap dan perniagaan pun sudah mula berjalan. Siapakah yang mengisi gedung-gedung besar itu nanti? Dipercayai peniaga China dai seluruh dunia.
        
Kami berhenti di satu kawasan yang banyak restoran makanan Cina. Dan banyak lagi yang belum siap. Antara yang sudah siap ialah restoran Islam China. Kami masuk memesan minum. Kamipun memang sudah kenyang. Kawan tempatan yang membawa kami ke situ mencadangkan makan roti keping kering ala kudapan.
      
Sepingan penuh. Yang menjalankan pernigaan adalah Cina dari China. Malam belum hidup lagi, tetapi yang ramai ialah Cina.
      
Kami diberitahu ialah adalah kawasan perniagaan yang dikuasai oleh saudagar-saudagar Cina dan ia akan jadi satu China Town yang baru di rantai ini.
      
Dalam perjalanan pulang kami ditunjukkan satu tapak bangunan yang tersergam. Ia akan negambiil beberapa tahun untuk menyiapkannya.
        
Ia adalah tapak menara yang bila siap nanti akan jadi menawar paling tinggi di Asean. Menara kembar Kuala Lumpur nanti tidak lagi jadi yang tertinggi di Asean. Yang tertinggi ialah di China Town di Phnom Penh. – HARAKAHDAILY 1/9/2019

- Advertisement -
- Advertisement -